Hoi allemaal! Inmiddels staat mijn bedrijf alweer bijna drie jaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, de tijd vliegt! In de tussentijd heb ik wel af en toe in loondienst gewerkt. Ook nu werk ik twee dagen per week op kantoor, waar ik de marketing en sociale media doe voor een webshop. Die afwisseling is ontzettend fijn én ik krijg er heel veel energie van, maar het vereist ook enige planning skills… Het leek me leuk om mijn favoriete planning tips te delen, waar je als freelancer of zelfstandig ondernemer (hopelijk) wat aan hebt. Lees gauw verder!
1. Creëer een vaste (en fijne!) routine voor jezelf
We beginnen meteen met een van de belangrijkste planning tips: creëer een fijne routine en een gezond ritme voor jezelf! Nu ik twee vaste dagen per week op kantoor werk (op vaste tijden), heb ik veel meer overzicht. Ik weet nu precies op welke dagen ik minder tijd en/of minder energie heb en wanneer ik het meest productief ben. Zo ga ik altijd heel lekker op de maandag, maar is vrijdag vaak een rommelig dagje.
Op deze dag slaap ik meestal een beetje uit, doe ik de weekboodschappen, maak ik schoon en spreek ik vaak iets af met vriendinnen. Op vrijdag heb ik dus liever geen deadlines die ik moet halen. Zoek voor jezelf uit op welke dagen jij het productiefst bent en/of de meeste tijd hebt en pas je routine daarop aan.
Ben jij freelancer of zzp’er en vind je het soms lastig om thuis te werken? En is jouw concentratie soms ver te zoeken? In dit artikel vind je 5 bruikbare tips voor thuiswerken.
2. Begin met taken die energie geven
Ik weet dat deze techniek niet bij iedereen populair is, aangezien het ook heel veel voldoening kan geven om achterstallig werk af te ronden ;-)… Maar, het kan ook ontzettend frustrerend zijn om te beginnen met vervelende taken. Je hebt ze niet voor niks uitgesteld! Misschien zijn het klusjes waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken of waar je écht even goed voor moet gaan zitten. Dit soort taken kosten vaak enorm veel energie, die je de hele dag nog nodig hebt.
Ik vind het persoonlijk altijd fijn om vervelende taken aan het einde van mijn werkdag in te plannen, zodat ik daarna niks meer hoef te doen. ‘s Ochtends begin ik het liefst met de dingen waar ik heel veel zin in heb, zodat ik lekker in de flow kom.
3. Gebruik een overzichtelijke maand- of weekplanner
Eerlijk waar, ik zou verloren zijn zonder mijn agenda en planners. Ieder begin van de maand (het liefst nog eerder) schrijf ik mijn blogposts voor de komende maand in mijn maandplanner, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Zeker nu ik ook één keer per week blog op Studio Anna Jirina, is een strakke planning vereist. Al is het maar omdat ik het bloggen graag leuk wil houden en niet het gevoel wil hebben dat ik een soort blog-melkkoe ben ;-).
Mocht je geen blog hebben dan kun je natuurlijk ook andere taken en afspraken opschrijven in een maandplanner. Wat ik altijd fijn vind, is de taken op mijn maandplanner verdelen over mijn weekplanner, en later over mijn dagelijkse to do lijst. Op deze manier houd ik overzicht en zorg ik ervoor dat ik iedere week ongeveer evenveel uren maak. Absoluut een van mijn favoriete planning tips!
4. Maak realistische planningen
Dit blijft vooralsnog een verbeterpuntje, want hier betrap ik mezelf iets te vaak op… 😉 Niks is zo vervelend als je dagelijkse to do lijst niet helemaal af kunnen strepen. Maar, hoe maak je nou een realistische planning? Dit is een typisch geval van trial and error, want dit is voor iedereen weer anders. Als ik bijvoorbeeld een nieuw product lanceer in mijn webshop, ben ik daar vaak wel de hele dag mee bezig.
Ik maak dan niet alleen een nieuw product aan in WooCommerce, maar ik maak ook vaak een nieuwsbrief, een aantal pins voor Pinterest, een Instagram- en Facebook-post en een blogpost. Natuurlijk moeten er ook foto’s worden gemaakt ter promotie van de producten. Zoek voor jezelf uit hoeveel tijd je voor bepaalde taken nodig hebt en pas je planning hier op aan.
Extra tip: Heb je het gevoel dat je onnodig lang met bepaalde taken bezig bent? Experimenteer dan eens met een tijdsplanning. Misschien kun je bepaalde taken sneller uitvoeren als je jezelf een eindtijd oplegt.
5. Zorg voor voldoende afwisseling
En nee, hiermee bedoel ik niet dat je ondertussen nog 100 andere, niet belangrijke dingen gaat doen :p. Maar, het kan wel ontzettend fijn werken om bepaalde taken af te wisselen. Zo kan ik prima drie of vier blogposts op een dag schrijven, maar ben ik dan aan het einde van de dag wel een beetje hersendood. Als ik een artikel schrijf, dan zit ik helemaal in de flow. Heerlijk, maar het vergt ook veel mentale inspanning.
Het kan je productiviteit ten goede komen door, waar mogelijk, voor afwisseling te zorgen. Even een foto bewerken voor Instagram, even een opzet maken voor een nieuwsbrief of even wat nieuwe pins aanmaken voor Pinterest. Zo houd je jezelf scherp en heb je ook alvast wat voorbereidingen getroffen voor andere taken van die dag of week!
Ook een opgeruimde en comfortabele werkplek helpt je productiviteit te verhogen. In dit artikel vind je 5 tips voor een fijne en inspirerende thuiswerkplek.
Wat zijn jouw beste planning tips?
Bewaar dit artikel op Pinterest:
Leuk artikel met handige tips! Zelf is maandag ook mijn meest productieve blogdag.
Wat een goede tips allemaal! Veel van deze tips werken voor mij ook supergoed. Een eindtijd instellen is iets waar ik de laatste tijd meer mee oefen. Als ik dat niet doe, merk ik inderdaad dat ik weleens te lang met iets bezig ben terwijl ik eigenlijk alleen maar met suffe details bezig ben die toch niemand ziet. Zorgen voor afwisseling vind ik ook altijd fijn. Meestal maak ik de dag van tevoren een planning voor wanneer ik wat wil oppakken en wat ik denk af te ronden die dag. Dat helpt mij enorm om het realistisch te houden en niet elke dag met nog 10 to-do’s te eindigen.
Handige tips. Ik vind een financiële planning ook super belangrijk en ook dat moet je gaan plannen in je andere week/maandplanningen
Suzanne onlangs geplaatst…Tips hoe je geld kunt verdienen met je blog
Wat een leuk artikel met handige tips! Maandag is vrijwel mijn vaste dag voor het maken van content (met name de ochtend, die heb ik daar ook echt voor geblokt, zodat ik dan geen fotoshoots inplan). Voor de rest ben ik van mijn planning voor een groot deel afhankelijk van het aantal geboekte fotoshoots. Dat bepaald veelal mijn weekplanning. Soms kan het wel eens zo zijn dat ik in dezelfde week nog ineens een shoot heb.
Simone onlangs geplaatst…Review: Eindelijk een fotoalbum van onze huwelijksreis!
Ik moet ook echt weer op papier gaan plannen. Dit geeft zoveel meer overzicht!
Joyce – SomedayTodayNL onlangs geplaatst…Personal | Het werkende leven, sporten en bloggen
The plugins are excellent. I have an affiliate wp and it is best for the affiliate program. Thanks for sharing this helpful post with us.
WooCommerce Additional Variation Images plugin
https://developerszone.net/woocommerce-additional-variation-images-plugin/