OP VAKANTIE #2 | SPLIT, KROATIË

Hoi allemaal! Hebben jullie ook zo’n fijn weekend gehad? Vorige week maandag konden jullie lezen over mijn vakantie in Servië en Belgrado, hierna vertrokken wij met de bus naar de volgende bestemming. Vandaag is het tijd voor een verslagje van deel 2 van mijn vakantie, en dat is Split, Kroatië! Kijk je weer gezellig mee?

vakantie Split Kroatië
Nadat we maandag een leuke dag hadden gehad in Belgrado, moesten we aan het einde van de middag weer naar ons hotel om de koffers op te halen. Helaas konden we niet meer douchen, omdat we al uitgecheckt waren. Best balen, aangezien we een reis van 12 uur voor de boeg hadden en het zo’n 35 graden was… In het toilet fristen we ons op en daarna gingen we met de taxi naar het busstation van Belgrado.

Wij hadden onze tickets in Nederland al geboekt, maar op het busstation moesten we nog een soort extra ticket kopen om door de poortjes te komen. Heel vaag, maar ach. We kochten nog gauw wat te eten en te drinken onderweg en daarna was het tijd om de bus naar Split in te stappen! Gelukkig was het verder allemaal wel goed geregeld en werd het duidelijk aangegeven. Minder leuk was dat er geen airco aanwezig was in de bus en het nog steeds 35 graden was.

Bij de Servisch-Kroatische grens moesten we allemaal uitstappen, we zaten net een beetje te slapen, haha. Hier werden onze paspoorten gecontroleerd en kregen we een stempel, waarna we onze reis mochten vervolgen.

Foto 25-07-17 05 46 42
Gelukkig werd het steeds koeler in de bus, aangezien we ook door de bergen reden, waar het ‘s nachts erg koud was. We stopten diverse keren bij benzinepompen en wegrestaurants, vaak in the middle of nowhere. Haha, ondanks dat het een mega lange reis was, had het ook wel wat. En we werden af en toe voorzien van een prachtig uitzicht!

Vakantie split Kroatië
We reden het laatste stuk ook over smalle bergwegen. Soms zagen we aan de kant van de weg andere reizigers in hun auto slapen. Het was zo mooi om de zon op te zien komen onderweg! We hebben niet super veel geld bespaard door met de bus te reizen (dat was ook niet per se de opzet) maar ik vond het wel leuk om eens mee te maken. En aangezien ik best wel last heb van vliegangst – en we zo’n vreselijke heenvlucht hadden gehad – was dit een welkome afwisseling!

Dinsdag kwamen we om 09.00 ‘s ochtends aan in Split. Vanaf het busstation namen we een taxi naar ons appartement, die we via Booking.com hadden geboekt. We maakten meteen foto’s van ons prachtige uitzicht <3 Ik ben, hoe vies ik me ook voelde na de lange reis, zonder te douchen in bed gestapt, zo moe was ik haha. We hadden de wekker om 13.00 gezet, maar werden uiteindelijk om 15.30 pas wakker, oeps. Ik sprong heel snel onder de douche, om me een kwartier later met half uitgespoeld haar en make-up onder mijn ogen naar beneden te haasten, want…

vakantie Split Kroatië
Er was bezoek!!! <3 Helemaal uit Nederland, voor slechts twee daagjes. ZÓ LIEF! We hadden allebei een lange reis gehad en dan is het natuurlijk extra leuk om elkaar weer te zien. Ook wel een beetje onwerkelijk, haha!

Vakantie split Kroatië
Dus gingen we die avond gezellig met zijn drieën Split voor het eerst verkennen. Vanaf ons appartement was het ongeveer 20 minuten lopen naar het centrum. Die avond was het bewolkt, wat wij eigenlijk wel lekker vonden na al die hete dagen in Servië. En we waren nog helemaal duf van het slapen, haha.

vakantie Split Kroatië
We liepen over de boulevard en gingen gezellig eten op een van de terrasjes aan het water.

Vakantie split Kroatië
Daarna deden we boodschappen – we hadden helemaal niks in het appartement – en verdwaalden we in de smalle steegjes van Split, waar we gezellig wat gingen drinken bij een cocktailbar.

De volgende dag was het tijd om lekker naar het strand te gaan! We waren nog steeds een beetje brak van de lange busreis, dus dat kwam goed uit ;-). We kwamen eerst langs deze mooie haven.

Daarna kwamen we dit kiezelstrand tegen, waar we de hele middag zijn gebleven. Gelukkig hadden we waterschoentjes bij ons en konden we heerlijk zwemmen.

Vakantie split Kroatië
Bij een naastgelegen strandtent dronken we wat.

Hierna liepen we weer naar de binnenstad om uit eten te gaan.

De volgende dag gingen we naar een ander strand (met bedjes, super chill!) en liepen we ook via een andere route. Onderweg zagen we dit, wauw <3

Vakantie split Kroatië
En we belandden in een soort bos, boven op de bult, haha. In de verte zie je de zee door de bomen heen, echt prachtig.

Hier wilden we dus naar beneden, maar er was nergens een doorgang, haha.

Wauw! Uiteindelijk konden we gelukkig met een trap naar beneden en hebben we een bedje gehuurd. De bedjes hoorden bij een hotel, dus we hadden ook de hele dag bediening. Echt ideaal! 🙂 ‘s Avonds was het helaas alweer tijd om afscheid te nemen, wat gaat de tijd toch snel als je het leuk hebt… Maar wat hebben we een fijne dagen gehad <3 Hierna hebben mijn vriendin en ik ergens eten gehaald en lekker gechillt in het appartement.

Vakantie split Kroatië
Goodmorning, het is alweer vrijdag!

Het leek ons leuk om een boottochtje te maken naar een van de eilanden nabij Split, dat zijn er heel veel! We dronken even wat op dit terras – even bijkomen van de hitte – en daarna informeerden we naar de boottijden. Helaas werden we hier echt van het kastje naar de muur gestuurd. De tijden waren niet duidelijk, niemand kon ons vertellen hoe laat de boten terug gingen naar Split en tickets waren op drie verschillende plekken verkrijgbaar – afhankelijk van de organisatie van de boot. Het was ontzettend vaag, na het lange wachten in de zon waren we behoorlijk chagrijnig (en dus niks opgeschoten) en besloten we weer naar het strand te gaan.

Onderweg kwamen we langs Bacvice, een heel populair strand – zoals je wel kunt zien. Wij hadden echt geen zin in deze drukte en dus liepen we weer naar het strand waar we de eerste dag ook waren. Inmiddels was het al 15.00 en hadden we de hele ochtend verspild aan het gedoe met de boten, wat ook best een stuk lopen was vanaf ons appartement. En nu liepen we dus weer helemaal terug. Heel erg zonde.

Vakantie split Kroatië
Die avond gingen we gezellig op stap bij het uitgaanscomplex bij Bacvice. Wat was dit leuk! Je kon er drankjes doen op een terras, maar er waren ook gewone clubs.

Toen we terugkwamen van het stappen hadden we dit prachtige uitzicht, zonsopgang! <3 Gelukkig was het al wat afgekoeld en konden we heerlijk slapen.

De dag erna, zaterdag, waren we heel moe – echt, die warmte put je uit en natuurlijk maakten we ook heel wat kilometers op zo’n dag. Toch wisten we onszelf naar het dichtstbijzijnde strand te slepen.

Vakantie split Kroatië
Zondag waren we wel een beetje klaar met het strand en aangezien het weer 36 graden was – ja echt, wij zaten in het begin van de hittegolf – zochten we de schaduw op. Of nou ja, ook daar was het nog enorm warm, haha! We koelden af met een drankje op dit terras aan het water. Het zag er zo gezellig uit!

Hierna verkenden we de binnenstad, want we hadden het gevoel dat we nog lang niet alles hadden gezien. Om dit bordje moest ik zo lachen. We grapten ook de hele tijd zo van, nou, ik had juist zo’n zin om in m’n bikini de stad in te gaan :’).

In Split heb je, naast de toeristische winkeltjes, ook gewoon een Zara en een Bershka. Super leuk! Hier hebben we even rondgesnuffeld. En er was airco, ook niet verkeerd ;-). Het klinkt misschien stom, maar na twee weken in de warmte trok ik het echt steeds minder goed. Waarschijnlijk ook omdat de airco van ons appartement stuk was, waardoor je eigenlijk 24/7 in de warmte zit en dat is echt heel vermoeiend. En daardoor sliepen we ook slecht.

Vakantie split Kroatië
Dit gele gebouw sprong er echt uit, zo mooi! Veel gebouwen in Split zijn erg vervallen, maar deze is goed onderhouden.

Vakantie split KroatiëWe dwaalden wat door de straatjes van Split.

En streken neer bij het Luka cafe voor een ijsje. Dit plekje zag er zo gezellig uit, mijn oog werd er meteen naartoe getrokken.

Vakantie split Kroatië
Ik had lavendel ijs met een soort aardbeien yoghurt-ijs, heel bijzonder maar erg lekker!

Aan het einde van de middag besloten we naar een shopping mall te lopen, genaamd Joker. Op het dak hadden we dit uitzicht.

Bij de New Yorker paste ik twee rokken met rozen, en, ik kon niet kiezen… Dus kocht ik ze allebei! Ik ben er ontzettend blij mee <3

Vakantie split Kroatië
‘s Avonds liepen we weer terug naar de binnenstad om een hapje te eten. Dit huisje vond ik zo grappig, hij valt heel erg op tussen alle vervallen, oude gebouwen. In Split zie je dat heel vaak, oud en nieuw. Er staan ook bijna geen hotels aan zee, enkel vervallen gebouwen, ondanks dat het kleine stadje wel heel erg toeristisch is.

We waren wel klaar met pizza, pasta, vlees en vis (echt elke menukaart is hetzelfde, haha, lang leve het toerisme) dus een tortilla wrap was een welkome afwisseling. En ze hadden ook een vegetarische optie, yay <3

We sloten de avond af met cocktails aan het water <3

Vakantie split Kroatië
Maandag was alweer onze laatste dag in Split en deze brachten wij door op het strand. We wilden wel een comfortabele laatste stranddag, dus kozen we voor bedjes. Gek genoeg hoefden we nu helemaal niks te betalen, haha, heel chill.

Maandag avond waren we allebei oververhit, want het koelde gewoon helemaal niet af. De eerste nachten was het ‘s nachts nog wel te doen, maar daarna was het ook ‘s nachts nog 30 graden. Zonder airco dus… Het waaide de laatste dagen ook totaal niet en we zaten natuurlijk middenin de stad.

Nou ja, nog maar even van genieten, want voor we het wisten zaten we alweer in het regenachtige Nederland…

Vakantie split Kroatië
Dinsdagochtend vlogen we weer terug naar Amsterdam, wat een stuk chiller is voor ons dan Eindhoven. Dat Split in korte tijd mega toeristisch is geworden was ook wel te merken op het vliegveld… Het had ongeveer de grootte van vliegveld Eelde in Groningen, nou, oke, iets groter misschien, maar het was CHAOS. Overal lagen en zaten mensen op de grond, voor een blikje drinken stond je een halfuur in de rij en er was geen airco. Ja, wij waren op dat moment wel klaar om naar huis te gaan, haha.

Vanuit het vliegtuig hadden we een prachtig uitzicht over de kleine eilandjes van Kroatië.

En toen waren we weer in Nederland…

Ik kijk terug op een prachtige vakantie, ik ben zo blij dat we dit hebben gedaan! Ik vind het plannen van een vakantie altijd stressvol, zeker omdat we nu alles los hebben geboekt en we ook op verschillende plekken verbleven. Dat vond ik trouwens wel heel erg leuk. Ik merkte dat we in Kroatië wel in een soort sleur terecht kwamen, doordat we alles te voet moesten doen kwamen we ook bijna iedere dag langs dezelfde plekken, haha. Klinkt misschien heel stom, maar met de warmte was het ook best pittig om dingen te ondernemen! Ik ben nog nooit zo moe en slap geweest als in die week. Blijk ik toch een echte kaaskop te zijn ;-). Ik had best langer op vakantie gekund, maar dan op nog een andere plek :-). In ieder geval hebben we in twee weken heel veel gezien en gedaan, het was top <3 Nu ga ik weer lekker sparen voor een volgende vakantie, can’t wait!

Ben jij weleens in Split (of ergens anders in Kroatië) geweest?