5 Tips voor meer structuur in je dag tijdens het thuiswerken

Hoi allemaal! Sinds 1 augustus ben ik weer fulltime aan het freelancen en ondernemen en dat bevalt me ontzettend goed. Thuiswerken heb ik altijd al heel fijn gevonden en gelukkig heb ik genoeg zelfdiscipline om ook lekker productief aan de slag te gaan. Het fijne aan thuiswerken vind ik dat ik mijn eigen plan kan trekken en een routine kan creëren die voor mij werkt. In dit artikel deel ik mijn 5 beste tips voor meer structuur tijdens het thuiswerken.

thuiswerken

1. Creëer een dagelijkse routine

Iets wat ik lastig vond toen ik weer fulltime voor mezelf ging werken, is het creëren van een dagelijkse routine. Het kost best wat tijd om een gezond ritme creëren en ik ben van nature ook niet iemand die van een routine houdt. Ik noem mezelf dan ook chaotisch gestructureerd en af en toe moet ik mezelf echt een schop onder mijn kont geven. Herkenbaar?

‘s Ochtends heb ik echt wat tijd nodig om op te starten en begin ik met kleine taakjes. Mailtjes die zijn blijven liggen, even een nieuwe pin toevoegen aan Pinterest en hersenspinsels opschrijven. Ben jij ‘s ochtends wel het meest productief en rond je juist liever de dag af met kleine taakjes? Experimenteer hiermee, want het is belangrijk om een routine te creëren die voor jou werkt.

2. Keep it organized!

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd, nietwaar? Zorg er bij het thuiswerken dan ook voor dat je niet wordt afgeleid door rondslingerende prullaria. Daarnaast geeft het ook rust om je papieren op orde te hebben, bijvoorbeeld in ringmappen. Om overzicht te bewaren kun je bijvoorbeeld een ringband bedrukken, zodat je administratie er ook nog eens verzorgd uitziet.

In de webshop van Bellea kun je ook diplomamappen en rapportmappen personaliseren, door middel van bedrukking. Ook als klein bedrijf of zzp’er kun je gebruik maken van deze service, want het is ook mogelijk om kleinere oplages te bestellen!

3. Maak gebruik van to-do lijstjes

Eerlijk is eerlijk, zonder to-do lijstje ben ik echt lost. Bijna iedere dag staat er een nieuw to do lijstje met taken voor me klaar, zodat ik mijn werkdag meteen goed kan beginnen. Ik vind het dan ook fijn om bijvoorbeeld een week van tevoren mijn to do lijst voor de week al in te vullen, zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Dit kun je ook op zondagavond doen, zodat je met een opgeruimd hoofd aan een nieuwe week begint. Het is wel belangrijk dat je op je to do lijst ook wat ruimte overlaat voor spoedgevallen en taken die toch meer tijd kosten dan verwacht. In dit artikel deel ik 5 planning tips voor zelfstandig ondernemers, die je ook kunt toepassen als je in loondienst werkt.

4. Maak een maand- en weekplanning

Naast een dagelijkse to do lijst, maak ik ook graag gebruik van een maand- en weekplanning. In de maandplanning schrijf ik bijvoorbeeld ook welke blogs ik deze maand allemaal wil schrijven en publiceren.

Vooral het vierde kwartaal is altijd druk, dus ben ik nu alvast bezig met de maandplanning van oktober. Vervolgens verdeel ik deze taken over mijn weekplanning en daarna over mijn dagelijkse to do lijst. Op deze manier kan ik al mijn taken opdelen in kleine, behapbare stukjes, maar heb ik aan het einde van de maand toch een hoop werk verzet!

5. Zorg voor een goede voorbereiding

Het gezegde ‘een goede voorbereiding is het halve werk,’ is er niet voor niets en geldt voor alles. Zo wil ik doordeweeks niet teveel tijd kwijt zijn aan huishoudelijke taken, zodat ik gefocust blijf op mijn werk. Ik probeer ‘s avonds en in de weekenden te wassen en boodschappen te doen en ook bereid ik op tijd mijn avondeten voor.

Ook zorg ik ervoor dat ik iedere werkdag begin met een duidelijke to do lijst, zodat ik goed voorbereid ben. Als zelfstandig ondernemer ben je ook heel wat tijd kwijt aan ‘uitzoekwerk’ en dit probeer ik voornamelijk in de avonduren te doen. De volgende dag kan ik dan meteen van start!

Benieuwd naar meer thuiswerk tips?

Kun jij nog wel wat inspiratie en tips gebruiken om prettig en productief thuis te werken? In dit artikel vind je mijn beste tips voor thuiswerken en het creëren van een fijne thuiswerkplek.

Hoe zorg jij voor structuur in je dag tijdens het thuiswerken?

Bewaar dit artikel via Pinterest:
thuiswerken

1 Reactie

  1. 17 september 2021 / 09:14

    Zo handig alle tips! Ik studeer nog, maar deze tips zijn ook handig voor meer structuur tijdens het leren 🙂 Ik hou er ook echt van om zowel to do-lijstjes als week- en maandplanners te hebben!
    Charlotte onlangs geplaatst…Wat neem ik mee naar mijn kruidenstudie?My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge