Webshop starten? Deze 5 zaken moet je op orde hebben

Hoi allemaal! Inmiddels is het alweer ruim 4 jaar geleden dat ik mijn webshop startte met kleding met mijn zelf ontworpen prints. Van de opgedane kennis heb ik nu nog steeds profijt. Hoewel ik nu alleen nog een online aanbod heb met mijn bedrijf Studio Anna Jirina, zijn er veel overeenkomsten met een webshop met fysieke producten. Ik ben blij dat ik het hele proces al heb doorlopen, want het starten van een webshop is geen kattenpis ;-). Denk jij er al langer over om een webshop te starten en ben je benieuwd wat nou écht belangrijk is? In dit artikel deel ik 5 zaken die je op orde moet hebben als je een webshop gaat beginnen. Lees gauw verder!

webshop starten

1. Een zakelijk rekeningnummer voor online orders

Als je een webshop wil starten zul je je bedrijf natuurlijk eerst moeten inschrijven bij de KvK. Je ontvangt dan ook een BTW-nummer, zodat je (online) goederen en diensten mag verkopen. Het is verplicht om dit BTW-nummer op je facturen te vermelden. Iets waar je misschien niet meteen aan denkt als je een webshop gaat starten, is dat je ook een zakelijk rekeningnummer nodig hebt.

Zonder zakelijk rekeningnummer kun je namelijk geen iDeal-betalingen ontvangen. Laat dit nou net de meest gebruikte, online betaalwijze zijn in Nederland ;-). Om iDeal-betalingen te kunnen ontvangen via je webshop heb je ook een betaalsysteem nodig. Verdiep je goed in de systemen en de verschillende mogelijkheden, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ik gebruik zelf het betaalsysteem Mollie en hier ben ik heel tevreden over!

2. Zorg ervoor dat je webshop SEO-geoptimaliseerd is

Waar veel webshop eigenaren de mist ingaan is dat ze na het live gaan van de webshop, denken dat ze achterover kunnen leunen. Zo komt het dat veel webshop eigenaren al binnen het eerste jaar stoppen, omdat ze niet de gewenste resultaten behalen. Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien is het belang van SEO (zoekmachine optimalisatie) voor je webshop.

Toch is het super belangrijk om hiermee aan de slag te gaan, zeker omdat er tegenwoordig veel concurrentie is. Iedere webshop wil natuurlijk wel die #1 positie in Google! SEO is echt een langere termijn strategie, dus begin er zo snel mogelijk mee.

Optimaliseer je webshop het liefst al voor de lancering. Denk aan het optimaliseren van productteksten, categorieën, pagina’s en eventuele blogs. Zo vergroot je de vindbaarheid van je webshop en ben je niet afhankelijk van social media voor je inkomsten.

Ik kan je ook zeker aanraden om direct voor een webshop gemaakt in WordPress te gaan. Er zijn ook platforms waar je relatief makkelijk een webshop kunt maken (denk aan: Mijnwebwinkel, Jouwweb en Shopify), maar niet bij alle platformen zijn veel opties qua SEO-optimalisatie. Ook zit je hier vast aan een maandelijks abonnement, terwijl WordPress gratis is!

Aan een super mooie webshop heb je natuurlijk niks als deze niet gevonden wordt via Google! Het optimaliseren van de SEO van een WordPress website is, mede dankzij de gratis Yoast SEO-plugin, echt heel makkelijk. Maar dan moet je natuurlijk wel weten hoe SEO werkt. Ik kan je dan ook zeker aanraden om een SEO cursus voor webshops te volgen!

3. Verdiep je in de logistiek

Ook bij het verzenden van online bestellingen komt meer kijken dan je misschien denkt. Kies je bijvoorbeeld voor verzendzakken of voor dozen? Ga je ook brievenbuszendingen aanbieden, zodat je klanten kunnen bestellen voor een lager tarief? Hoeveel verzendkosten gaat de klant betalen? Via welke vervoerder ga jij je bestellingen verzenden?

Bij Logistiekconcurrent.nl kun je terecht voor allerlei soorten verpakkingen, van dozen tot aan schuimfolie en opvulmateriaal om je goederen te beschermen. Voor het verzenden of opslaan van veel producten zou je ook kunnen denken aan pallets. Om te voorkomen dat je producten niet beschadigen tijdens het vervoer, zijn ook spanbanden onmisbaar. Om het bestellen van veel artikelen aantrekkelijk te maken voor je klant, zou je bijvoorbeeld kunnen werken met staffelprijzen.

webshop starten

4. Zorg voor een professionele branding

Investeren in branding is iets wat door veel webshop eigenaren vooruit geschoven wordt. Maar, branding is de fundering van jouw bedrijf! In tegenstelling tot wat je misschien denkt, omvat branding nog zoveel meer dan alleen het visuele plaatje. Veel ondernemers denken dat ze er met een logo en wat kleuren voor de huisstijl wel zijn. Zo simpel is het helaas niet!

Een veel belangrijker onderdeel van jouw branding is namelijk je verhaal. En juist dít wordt door veel startende webshop eigenaren overgeslagen! Bijna elk product is er al, maar met een goed verhaal/mooie missie kun jij het verschil maken. Als webshop eigenaar verzandt je al gauw in de dagelijkse taken die bij het runnen van een webshop komen kijken.

Soms moet je echt even terug naar de basis, zodat je helder hebt waarom je doet wat je doet en hiermee de juiste klanten aantrekt. Als de basis van jouw branding ontbreekt, is je huisstijl niet meer dan een omhulsel met een lege binnenkant.

Wil jij een webshop starten en heb je geen idee waar je moet beginnen? In een webshop strategie sessie bepalen we jouw onderscheidend vermogen en vertalen we dit door op je webshop en social media kanalen, zodat je moeiteloos klanten aantrekt.

Na de sessie heb je een duidelijk stappenplan voor het starten van je webshop en weet jij precies waar jij je op moet focussen om meer te verkopen! Wil je meer weten over de webshop strategie sessie of twijfel je of het iets voor je is? Stuur mij even een DM via Instagram (@studioannajirina).

5. Creëer een connectie met klanten via social media

Eerder in dit artikel kon je al lezen dat SEO echt ontzettend belangrijk is voor je webshop, wil je je vindbaarheid vergroten. Hoewel ik niet aanraad om alleen maar in te zetten op social media om meer klanten te bereiken, is social media zeker heel belangrijk. Social media is namelijk dé manier om een connectie te creëren met klanten!

Neem je volgers via stories bijvoorbeeld mee in je dag. Laat zien hoe jouw werkplek eruit ziet of geef ze een kijkje achter de schermen bij het inpakken van bestellingen. Vermaak je volgers met educatieve en entertainende content. Focus je niet teveel op wát je verkoopt, maar op de resultaten die jouw producten opleveren. Wees zo specifiek mogelijk in wat klanten van het product kunnen verwachten en maak dit ook waar.

Webshop starten: iets voor jou?

Kun jij niet wachten om je eigen webshop te starten en ben je benieuwd naar meer tips? In dit artikel deel ik nog eens 10 belangrijke stappen voor het beginnen van een webshop.

Heb jij een webshop of heb je de ambitie om een webshop te starten?

Bewaar dit artikel via Pinterest:
webshop starten

1 Reactie

  1. 7 november 2022 / 13:37

    Heel leerzaam artikel. Ik ben blij het te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge