Je eigen webshop beginnen? 10 Realistische stappen naar succes!

Hoi allemaal! Zoals jullie waarschijnlijk niet onopgemerkt is gebleven ben ik vorig jaar mijn eigen grafisch ontwerpbureau en webshop gestart: Studio Anna Jirina. Hier verkoop ik momenteel alleen t-shirts en truien die zijn voorzien van mijn zelf ontworpen prints, maar in de toekomst wil ik zeker uitbreiden! Mijn webshop bestaat nu bijna een jaar en de afgelopen maanden heb ik veel geleerd over de do’s en dont’s van het runnen van een eigen webshop. Wil jij ook een webshop beginnen? In dit artikel deel ik 10 praktische en bruikbare tips! Lees gauw verder!

webshop beginnen
Een van mijn zelf ontworpen prints: Breakie!

1. Wat ga je aanbieden? Verdiep je in de productie!
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten wat je precies wil aanbieden in je webshop en hoe je eraan kunt komen. Wil je spullen inkopen en verkopen of wil je juist jouw eigen creaties aanbieden? Wat zijn de beste, goedkoopste en meest betrouwbare adresjes? Nog ver voordat ik mijn webshop lanceerde, verdiepte ik me in het bedrukken van kleding. De kleding maak ik overigens niet zelf, dit is heel arbeidsintensief én te prijzig – bovendien kan ik niet echt overweg met een naaimachine ;-). Allemaal dingen waar je goed over na moet denken, alvorens je een webshop begint!

2. Kies eventueel een niche
Soms kan het ook aan te raden zijn om een niche te kiezen. Waar ga jij je op richten? Wil je vooral fashion(accessoires), interieur(accessoires) of jouw eigen creaties (zoals illustraties, posters of ansichtkaarten) verkopen in je webshop? Denk out of the box. Wat is er nog niet of nauwelijks in Nederland/Europa? En niet te vergeten: wat is jouw passie? Je moet natuurlijk wel affiniteit hebben met wat je verkoopt! Mijn webshop heeft misschien niet echt een niche (ik wil uitbreiden met niet fashion-gerelateerde items), maar wel een herkenbare stijl: kleurrijk, speels, illustratief en vrolijk. Ik ontwerp alle prints zelf en ik zal bijvoorbeeld niet iets verkopen waar geen Studio Anna Jirina-sausje overheen gegoten is.

3. Bepaal je USP
Tijdens mijn HBO-opleiding Allround Styling en Vormgeving heb ik veel geleerd over conceptontwikkeling. Voordat je een nieuw concept (jouw webshop!) lanceert, is het raadzaam om marktonderzoek te doen. Niet alleen is het belangrijk om jouw USP (Unique Selling Point) te bepalen, de SWOT-analyse, Brandkey en Golden Circle kunnen je bijvoorbeeld ook helpen om onder andere meer inzicht te verkrijgen in de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf.

4. Bepaal je doelgroep
Hoewel jij in eerste instantie blij moet worden van wat je verkoopt, wil je natuurlijk wel dat er animo voor is. Uiteindelijk wil je dat jouw producten als warme broodjes over de toonbank vliegen, maar dat gaat niet vanzelf ;-). Voordat je je webshop lanceert kun je bijvoorbeeld een grote enquête houden, om te kijken of jouw dienst of product aansluit op de consumentenbehoefte. Ook is het raadzaam om jouw doelgroep (ijkpersoon) in beeld te brengen, dit kan je bijvoorbeeld doen door het maken van een collage (haha, je bent een Artemis-afgestudeerde of niet ;-)). Verwerk ook keywords in je collage. Waar woont jouw doelgroep? Wat is de leeftijd van de doelgroep? Hoe zien ze eruit? Wat zijn hun hobby’s?

5. Bepaal de look&feel van jouw webshop
Heb je je doelgroep in kaart gebracht, weet je wat voor producten je wil verkopen en wat de strenghts en weaknesses van jouw webshop zijn? Dan is het nu tijd voor het échte werk ;-). Tijd om jouw webshop zo in te richten dat ‘ie de doelgroep aanspreekt en hun wensen bedient! Het is belangrijk – binnen de ene niche nog belangrijker dan de andere – dat de look&feel van jouw webshop een kloppend geheel wordt, dat zich onderscheidt van de massa én herkenbaar is voor de consument. Voorbeeld: De producten die ik verkoop in mijn webshop zijn vrolijk en speels, afgestemd op de doelgroep (vrouwen, veelal tieners en twintigers), zo ook de look&feel van mijn webshop.

6. Laat je webshop bouwen (of doe ‘t zelf)
Heb je de look&feel van je webshop bepaald? Dan is het nu tijd om je webshop te (laten) bouwen. Ben je, net als ik, niet zo technisch? Geen probleem! Je hoeft echt niet alles zelf te doen en het is oké om hulp te vragen. Er bestaan diverse platforms die webshop-software aanbieden. Ik raad je aan om je goed te verdiepen in de mogelijkheden, zodat je niet voor (vervelende) verrassingen komt te staan. Daarnaast heb je tegenwoordig natuurlijk ook te maken met de AVG-wet, iedere website die persoonsgegevens verwerkt moet een privacybeleid hebben. En vergeet de algemene voorwaarden niet! Hier kun je onder andere de leveringsvoorwaarden en het retourbeleid van je webshop in opnemen.

7. Open een zakelijke rekening
Tussendoor moet er (helaas ;-)) ook aandacht worden besteed aan de (belasting)technische aspecten van jouw webshop. Vergeet niet om een zakelijke rekening te openen! Zonder een zakelijke rekening mag je officieel geen online betalingen ontvangen, ook niet als je gewoon een KvK en BTW-nummer hebt. Bij (sommige) betaalsystemen is het zelfs helemaal niet mogelijk om online betalingen te ontvangen op je privé rekening. Daarnaast is het natuurlijk ook erg fijn om zakelijke- en privé- inkomsten en uitgaven gescheiden te houden.

8. Koppel een betaalsysteem aan je webshop
Het koppelen van een betaalsysteem aan je webshop is natuurlijk essentieel, verdiep je hier goed in! Niet alle betaalsystemen zijn even gemakkelijk te koppelen aan jouw webshop. Daarnaast bestaan er verschillende online betaalmogelijkheden, waar je een keuze uit moet maken. Welke betalingen wil jij accepteren in je webshop? De meest voorkomende betaalmogelijkheden zijn iDeal, PayPal, V-Pay, BanContant (Belgische iDeal). Daarnaast is het raadzaam om ook de meest voorkomende creditcard betalingen, zoals Visa en Mastercard, te accepteren. Ook kiezen steeds meer webshop-eigenaren voor AfterPay, zodat klanten achteraf kunnen betalen.

Vergeet ook niet om je merk offline te laten zien. Niet iedereen is fan van online bestellen, maar wellicht zijn deze mensen wel geïnteresseerd in jouw producten! Ga bijvoorbeeld op een grote, bekende markt staan met jouw producten, bijvoorbeeld op een (blogger) closet sale. In dat geval kun je bij Easy Payment Services eenvoudig een contactloze pinautomaat huren of kopen. Al hun betaalautomaten zijn geschikt voor contactloos betalen, wat het super makkelijk maakt om offline betalingen te ontvangen!

9. Werk aan een marketing strategie
Is je betaalsysteem gereed en heb je alle producten aan je webshop toegevoegd? Gefeliciteerd, je webshop is nu klaar voor de allereerste bestellingen! :-). Sorry dat ik je uit je droom help, maar je bent er nog niet. Het is nu tijd om je webshop in de markt te zetten. Als het goed is heb je al een mooi begin gemaakt, want ook tijdens het maken van je webshop kun je al werken aan een marketing strategie. Maak je volgers/doelgroep alvast warm voor wat er komen gaat, bijvoorbeeld via Instagram en Facebook. Ook Pinterest (volg jij mij al?) is een goed middel om bezoekers naar jouw webshop te trekken! Bepaal wat jouw marketing strategie gaat worden, ook hierbij is het belangrijk dat je goed weet wie je doelgroep is.

10. Zet door!
Het runnen van een webshop gaat zeker niet vanzelf, je zult er veel aandacht, geld, tijd en moeite in moeten stoppen. Ik spring nog steeds een gat in de lucht bij iedere bestelling die er binnenkomt, stiekem hoop ik dat dat gevoel nooit zal verdwijnen! 😉 Het blijft gewoon bijzonder dat mensen jouw (zelf ontworpen) spullen kopen, dragen en gebruiken. Bovendien heb je al bewezen dat je een echte doorzetter bent, omdat je je een weg hebt gebaand door alle saaie en technische aspecten van het opzetten van jouw eigen webshop. Ga zo door en geef de moed never nooit op!

Zo, ik heb met dit artikel ook maar weer eens bewezen dat kort en bondig niet echt mijn ding is… 😉 Ik zou zo nog een paar kantjes (haha) kunnen volschrijven over het starten van je eigen webshop. Wie weet komt er ooit nog een vervolg! Sta je al te trappelen om je eigen webshop te beginnen? Dan verwijs ik je met alle liefde door naar het e-book “In 10 stappen naar jouw eigen mode webshop” van mede-blogger en mede-webshop-eigenaresse Kristel! In dit e-book vind je ongetwijfeld nog een hoop praktische tips :-).

Lijkt het jou wat, een eigen webshop? Laat het me weten, ik ben erg benieuwd!

webshop beginnen

 

5 Reacties

  1. 26 april 2019 / 08:49

    Goede tips! Vooral online marketing en net iets meer doen met bijvoorbeeld een persoonlijk kaartje of mooi inpakken, zijn zó belangrijk!

    Het lijkt mij gaaf om ooit een webshop op te zetten, maar eerst mijn andere dromen waarmaken, want een washop runnen vanuit het buitenland wordt een beetje lastig..

  2. 26 april 2019 / 09:11

    Leuk artikel Anna! Ik ben net sinds begin april bezig met mijn Etsy webshop! Ik vind het zo leuk en afwisselend! Momenteel nog echt in het begin stadium maar dit artikel brengt een hele nieuwe vlaag van inspiratie! Leuk! Liefs
    Anna onlangs geplaatst…Paper lover + Giveaway!My Profile

  3. 26 april 2019 / 11:43

    Handig artikel! Super gaaf dat je je eigen webshop bent begonnen. Super leuke items verkoop je ook. Het lemonade shirt en de breakie sweater zijn mijn favorieten<3 Is voor mij ook een droom om een eigen webshop te beginnen. Misschien toch maar eens in verdiepen.

  4. 29 april 2019 / 07:38

    Lijkt me heerlijk om een eigen webshop te hebben, maar ik zou geen idee hebben wat ik wil verkopen en wat er zou aanslaan, haha. Dus dit artikel is zeker nuttig!

  5. 29 april 2019 / 18:18

    Wat een leuk artikel en goede tips! Punt 10 is ook zo belangrijk, het runnen van een eigen webshop is echt mega leuk maar ook mega hard werken inderdaad. Helemaal waar dat je flink wat doorzettingsvermogen nodig hebt 🙂 En super tof dat je mijn e-book ook in het artikel hebt vermeld! Lief, dankjewel!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge