MLBB #149 | Een week op vakantie naar Kreta!

Hoi allemaal! Zoals jullie misschien hebben meegekregen via mijn Instagram, was ik afgelopen week op vakantie naar Kreta. Het was mijn allereerste keer op dit prachtige eiland (en in Griekenland) en het heeft echt mijn verwachtingen overtroffen! Een van de leukste dingen aan reizen vind ik dat ik er naderhand lekker over kan bloggen. Bereid je dus maar voor op een XL ‘My Life Besides Blogging’ van mijn vakantie! Kijk je gezellig mee?

kreta
Vrijdag 19 juli was het zover: onze vakantie naar Kreta! We vertrokken vanaf Rotterdam The Hague. Na een stressvolle rit naar het vliegveld (vanaf Groningen stonden we een aantal keer in de file) en een voor mij stressvolle vlucht kwamen we gelukkig veilig aan op Kreta. Ondanks dat ik me misschien niet echt laat belemmeren door mijn vliegangst, merk ik wel dat zo’n vlucht (hoe kort het ook mag zijn) mentaal en fysiek veel van me eist… Nu ik deze foto zie krijg ik meteen weer zweethandjes, haha.

feta
We namen de bus en de taxi richting ons hotel en gingen meteen op zoek naar een restaurant. Gelukkig konden we rond 23.00 nog aanschuiven! Ik at een heerlijke Griekse salade en mijn vriend at moussaka.

kreta
De volgende ochtend misten we het ontbijt, omdat we uitsliepen, maar zo zagen onze ochtenden er de rest van de vakantie ongeveer uit. Bij de bar van het zwembad konden we iedere dag een ontbijtje krijgen. Het was een beetje karig, maar wel lekker makkelijk! En het uitzicht vanaf de bar maakte veel goed ;-).

griekenland
Na het ontbijt plonsden we meteen in het zwembad en namen we plaats op een ligbedje. Onze accommodatie was erg kleinschalig, een echt familiehotel. Daardoor hoefden we gelukkig ook niet om 07.00 ‘s ochtends een bedje veilig te stellen, heel fijn ;-). Ook lagen er allerlei luchtbedden in het water waar je gebruik van kon maken. Een zwembad vind ik ook wel een vereiste in zo’n warm land, dus daar had ik de accommodatie vooral op uitgekozen. We verbleven in Petra Village (appartementen) in Koutouloufari en we boekten dit via Neckermann.

kreta
En natuurlijk ook omdat de appartementen er prachtig uit zien! De tuin rondom de appartementen was heel groen en goed onderhouden. Ik krijg meteen weer een vakantiegevoel als ik deze foto zie!

vakantie
Het zwembad, de kleinschaligheid en de gezellige bar vonden we top, alleen het appartement zelf was niet zo geweldig. We kregen niet iedere dag schone handdoeken, de airco werkte de eerste paar dagen niet en de bedden lagen niet fijn. Maar voor een weekje was het goed te doen. En ik ben wel wat gewend ;-). De ligging van Petra Village is wel heel erg fijn, een heerlijk rustige uitvalsbasis tegen de bergen.

kreta
Koutouloufari is overigens ook een heel schattig, gemoedelijk en gezellig dorpje. Niet al te toeristisch, maar je kunt er lekker uit eten! Er zijn ook wel redelijk wat winkels, bars en supermarktjes. Ik vond het een hele fijne plek voor mijn allereerste vakantie naar Kreta!

De tweede avond, weer lekker uit eten 😀

vakantie
De dag erna, zondag, deden we ook nog lekker rustig aan. We lagen weer bij het zwembad en ‘s avonds gingen we een kijkje nemen bij Star Beach in Chersonisoss, vlakbij Koutouloufari.

kreta
We liepen per toeval langs het autoverhuurbedrijf waar we naar op zoek waren, dus besloten we meteen maar een auto te huren. Hoefden we in ieder geval niet meer die steile weg omhoog te klimmen ;-). Bij Petra Village konden we gelukkig gratis parkeren voor de deur, daar had ik van tevoren ook op gelet.

vakantie
In de avond gingen we weer lekker uit eten in Koutouloufari. Dit keer bij Esperos, wat echt een aanrader bleek te zijn volgens onze mede-hotelgasten.

kreta
Ze hadden zowaar vegetarische moussaka, heel erg fijn! Ik was namelijk zo benieuwd naar dit gerecht :-). Het was echt heerlijk!

Maandag gingen we naar een strand bij ons in de buurt, die we aangeraden hadden gekregen van een Griek. Dit bleek echt een van de mooiste stranden bij ons in de buurt te zijn!

strand
‘s Avonds dineerden we lekker aan het strand en genoten we van een prachtige zonsondergang.

spinalonga
Dinsdag gingen we naar een ander strand, ongeveer een uurtje oostwaarts: Elounda. Van daaruit gingen ook boten naar het lepra eiland Spinalonga, waar ik al veel over had gelezen. We konden gelukkig de laatste boot nog halen!

Spinalonga was echt heel erg indrukwekkend, zoveel gebouwen zijn nog intact gebleven uit die verschrikkelijke tijd. We hebben ook het Venetiaans fort beklommen. Het water was er ook prachtig! Ik heb nog meer foto’s van Spinalonga, zouden jullie het leuk vinden als ik er een apart artikel aan wijd?

kreta
Die avond besloten we ook Agios Nikolaos mee te pakken, een heel mooi havenstadje vlakbij Elounda. Hier keken we wat rond en gingen we lekker uit eten.

griekenland
Na het avondeten beklommen we nog de trappen, zodat we een prachtig uitzicht hadden over de stad.

kreta
Woensdag gingen we op avontuur, we gingen de bergen in! We reden van de noordkust naar de zuidkust en waren uren onderweg. Smalle bergweggetjes, hoge ravijnen, idyllische dorpjes, onderweg keken we onze ogen uit!

Volgens mij komt het totaal niet tot zijn recht op deze foto, maar man, wat zaten we hoog! Dit was nog niet eens het hoogste punt. Ondanks dat ik het wel spannend vond om door te bergen te rijden, was het uitzicht het meer dan waard!

strand
De zuidkust van Kreta is veel minder toeristisch, je vindt hier echt prachtige, uitgestrekte stranden, die nog niet platgelopen zijn door toeristen. De harde stenen namen we maar voor lief ;-). Op dit verlaten strand vonden we echt ultieme rust, het was heerlijk om hier te zwemmen! Ik heb ook nog een paar mooie stenen meegenomen.

Daarna gingen we terug de hoge bergen in, want we wilden natuurlijk niet in het donker door de bergen rijden.

Een paar uur later kwamen we aan in het oude hippiestadje Matala, die ook wel bekend staat vanwege de kalksteengrotten. Dit stadje had weer een heel andere aanblik dan de steden die we tot dan toe hadden gezien.

matala
De sfeer was super relaxt! Het deed me echt een beetje denken aan Berlijn, maar dan de zonnige eiland-variant ;-).

strand
De laatste dag, donderdag, waren we best een beetje moe van al deze lange dagen. Ondanks dat het niet zo heet was als in Nederland (haha, hoe vaak kun je dat nou zeggen?!), was het ‘s nachts in ons appartement bloedheet. We deden lekker rustig aan, lagen in het zwembad en daarna gingen we nog een keer naar ons favoriete strandje in de buurt. Toen ik een foto wilde maken van het strand zag ik per toeval dit leuke schaduweffect linksonder ;-).

poes
Die avond gingen we, na een aantal dagen ergens anders te hebben gegeten, voor de laatste keer uit eten in Koutouloufari. Nog één keer kwamen we langs deze lieve katjes <3 Ik zou ze allemaal zo mee willen nemen…

vakantie
We vonden een leuk restaurant waar we nog niet eerder hadden gezeten, met een prachtig uitzicht over de zee. Al gauw werd het donker en konden we genieten van een heleboel lichtjes.

Daarna zagen we nog veel meer leuke en gezellige plekjes om te eten, misschien voor een volgende vakantie naar Kreta? 😉 We sloten de vakantie af met minigolf (wilde ik de hele vakantie al doen!) en een drankje.

Vrijdagochtend aten we nog één keer een ontbijtje met uitzicht op zee en daarna was het tijd om naar het vliegveld te gaan. Ik merk wel, nu ik voor het eerst weer heb gevlogen na mijn vakantie op Mallorca vorige zomer, dat mijn vliegangst sterker is geworden. Ook stegen we op over zee, daar kreeg ik extra de kriebels van. Ik heb regelmatig mijn tranen moeten wegslikken, maar ik ben blij dat ik het toch weer heb gedaan! 😀

Misschien komen er nog een aantal artikelen online over mijn vakantie naar Kreta, het lijkt me bijvoorbeeld leuk om te schrijven over tips voor Kreta! Ik moet nog even kijken hoe ik dit ga vormgeven. Hopelijk vonden jullie dit uitgebreide reisverslag leuk om te lezen 😀 Tot woensdag!

Ga jij op vakantie deze zomer of ben je al geweest?