Hoi allemaal! Op mijn blog schrijf ik regelmatig over bloggen, klik op de link als je al mijn artikelen in deze categorie wilt lezen. Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik van mijn blog mijn bedrijf heb kunnen maken en wat er zoal komt kijken bij het onderhouden van een blog. Het lijkt me leuk om hier een aantal artikelen aan te wijden, te beginnen met mijn werkwijze. Ben je benieuwd hoe ik een blogpost schrijf, van begin tot eind? Kijk mee!
Onderwerp bepalen
Een goede blogpost begint natuurlijk met een interessant onderwerp. Aan het begin van iedere maand maak ik een blogplanning, zodat ik een goed overzicht heb. Ik laat altijd wat ruimte over, omdat er soms last minute nog opdrachten bij komen. Ook vind ik het belangrijk om te variëren in onderwerpen en lange en korte artikelen. Dankzij mijn maandoverzicht heb ik eigenlijk nooit een gebrek aan onderwerpen om over te bloggen! Ik maak ook regelmatig lijstjes in mijn agenda met blog onderwerpen die ik kan gebruiken, wanneer ik geen inspiratie heb.
Ik ga het artikel ‘5 Stedentrips binnen Europa die de moeite waard zijn‘, die afgelopen woensdag online kwam, als voorbeeld gebruiken voor het toelichten van mijn werkwijze.
Het bedenken van een pakkende titel
Het bepalen van de titel is super belangrijk, maar meestal niet gemakkelijk. Mijn blog bestaat alweer 6 jaar, heel veel onderwerpen en titels zijn dus al aan bod gekomen. Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met de SEO van je blogpost. Je wilt natuurlijk wel dat je blogpost goed gevonden wordt in Google! Het is daarom goed om een relevant keyword te verwerken in je titel (kom ik straks op terug). Vaak pas ik de titel toch nog last minute aan, omdat ik toch een ander keyword wil gebruiken. Ook is het belangrijk dat de titel pakkend en makkelijk leesbaar is en niet te lang!
Aan de hand van het onderwerp maak ik meestal een lijstje met titels, waar ik vervolgens uit ga kiezen. Ik had in mijn hoofd dat ik over Europese stedentrips (in de herfst) wilde schrijven, maar soms maak je het te moeilijk voor jezelf. De zinnen liepen niet helemaal lekker. Uiteindelijk vermeldde ik in het artikel in welk seizoen je de stedentrip het beste kunt maken, zodat ik toch nog kon inspelen op de herfst. Creatief, toch? 😉 Hieronder vind je een lijstje van de titels die het niet zijn geworden:
- 5 Toffe Europese stedentrips die je in het najaar kunt maken
- 5 Leuke stedentrips om te maken binnen Europa
- 5 Europese steden die je gezien moet hebben!
- 5 Fantastische stedentrips binnen Europa
- 5 Leuke Europese stedentrips voor het najaar
- 5 Stedentrips binnen Europa die leuk zijn in het najaar
- 5 Europese stedentrips die de moeite waard zijn!
- 5 Europese steden om in het najaar te bezoeken!
Keyword bepalen in de Zoekwoordplanner
Tijdens het bepalen van de titel houd ik, zoals ik net al vertelde, ook rekening met het keyword. Ik gebruik de Zoekwoordplanner van Google om de relevantie van mijn zoekwoord te testen. De Zoekwoordplanner geeft overigens ook handige suggesties voor je zoekwoord! Een SEO-expert ben ik absoluut niet, maar ik vind het wel interessant om me hierin te verdiepen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat je het beste een zoekwoord kan kiezen die niet té populair is (concurrentie “Hoog”), omdat je blogpost dan al gauw wordt ondergesneeuwd in Google. Maar je wilt natuurlijk wel dat er regelmatig gezocht wordt op jouw keyword! Balance is key (haha, slechte woordgrap ;-)).
Daarnaast is het voor de SEO van je blog heel belangrijk om een keyword niet vaker dan één keer te gebruiken, dus dit maakt het extra lastig. Ik kwam erachter dat ik de zoekterm ‘stedentrips‘ nog niet eerder had gebruikt, dus dat moest ‘m maar worden. Vervolgens vul ik het zoekwoord alvast in, in het vakje ‘Focus keyphrase’, onderaan mijn blogpost (ik gebruik hiervoor de Yoast SEO plugin voor WordPress).
Beginnen met de blogpost
Vervolgens kan ik aan de slag met de inhoud van het artikel! Ik vink een categorie aan, in dit geval de categorie ‘Reizen’ en ik vul een aantal tags in. Daarna begin ik met het schrijven van de introductie, zodat ik alvast in de flow kom. Mijn introductie is doorgaans vier regels lang, super grappig om te zien. Na ruim 6 jaar gaat dit bijna vanzelf! Ook maak ik alvast een globale indeling van de alinea’s, in dit geval dus alle steden die ik wil bespreken. Ik sluit de blogpost alvast af met een vraag en ik vermeld (indien dit het geval is) dat het artikel gesponsord is.
De afbeeldingen verzamelen
Ik maak niet altijd nieuwe afbeeldingen voor mijn blogposts, omdat het teveel tijd kost. In dit geval kon ik gelukkig teren op mijn eigen beeldbank, aangezien ik over stedentrips schreef die ik zelf heb gemaakt. Wanneer ik geen geschikt eigen beeld heb, maak ik gebruik van beeldbanken met rechtenvrije foto’s, zoals Pixabay.
De afbeeldingen verkleinen
Vervolgens ga ik alle afbeeldingen verkleinen in Photoshop. Ik heb namelijk een soort template voor mijn blogfoto’s, die precies het juiste formaat bevat. De foto die ik wil gebruiken plak ik in dit template, zodat ik ‘m kan verkleinen (zie foto hierboven). Door het verkleinen van je foto’s houd je meer schijfruimte over in je WordPress database en laadt je blogpost sneller. Google is dol op snelle websites, dus het verkleinen van je foto’s draagt indirect ook bij aan een goede SEO! 🙂
De afbeeldingen opnieuw opslaan
Ik verklein de afbeeldingen één voor één in Photoshop, waarna ik ze telkens onder een nieuwe naam opsla in mijn blog map. Voor je SEO is het ook belangrijk om de afbeeldingen te hernoemen naar het zoekwoord van de desbetreffende blogpost. In dit geval dus ‘stedentrips.’ Na het opslaan van alle afbeeldingen kies ik één afbeelding uit om een Pinterest pin te maken, die ik toevoeg onderaan mijn blogposts. Hier gebruik ik ook een standaard template voor, zodat ik alleen de tekst en de afbeelding hoef aan te passen.
Zoals je ziet is Photoshop voor mij als blogger echt onmisbaar, het is echt een fantastisch programma! Ruim 5 jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met Photoshop en sindsdien zijn we onafscheidelijk ;-). Ik ben zelfs zo’n fan van Photoshop, dat ik vorige maand mijn allereerste e-book over Photoshop uitbracht. In dit e-book leer je alles over fotobewerking en het creatief gebruik van Photoshop! Het e-book is verkrijgbaar in mijn webshop, hier kun je ook meer lezen over de inhoud van het e-book. De eerste tutorial is zelfs helemaal gratis te bekijken!
De bestandsgrootte van de afbeeldingen verkleinen
Ik verklein de foto niet alleen letterlijk, maar ik verklein ook de bestandsgrootte. Dit doet ik via de website compressjpeg.com. Ook de pin voor Pinterest verklein ik via deze website. Je kunt al je foto’s in één keer uploaden en wanneer ze verkleind zijn, kun je ze downloaden als zip-bestand. Ik sleep de verkleinde foto’s naar mijn blog map en vervolgens upload ik ze in mijn blogpost. Al met al neemt het verkleinen en uploaden van de afbeeldingen soms meer tijd in beslag dan het schrijven van het artikel, haha.
Het invullen van de alinea’s
Nu is het eindelijk tijd om écht te gaan schrijven! 😉 Eerder had ik al een opzet gemaakt van de steden die ik wil bespreken in het artikel, dus is het alleen nog maar een kwestie van invullen. Bij het schrijven let ik niet alleen op de inhoud, maar ook op mijn zinsbouw en zinslengte. Ik bedenk of er relevante artikelen op mijn blog staan waar ik naartoe wil linken, want dat is ook heel belangrijk voor je SEO. Ook zorg ik ervoor dat mijn blogpost prettig leesbaar is en dat de alinea’s ongeveer even lang zijn.
SEO optimaliseren
Eerder had ik mijn keyword alvast ingevuld, maar na het schrijven kan ik de SEO pas echt optimaliseren! Ik maak de slug korter door onnodige woorden weg te halen. Ook vul ik de Meta-omschrijving in, hiervoor gebruik ik een gedeelte uit de introductie van mijn blogpost. Je kunt ook zelf een Meta-omschrijving schrijven, maar het is vooral belangrijk dat je zoekwoord erin terugkomt. Ben je benieuwd naar meer SEO tips? Op de blog van Studio Anna Jirina schreef ik onlangs een uitgebreid artikel met SEO tips voor bloggers!
De finishing touch
Tot slot is het tijd om de puntjes op de i te zetten. Meestal zijn mijn artikelen erg lang van stof, waardoor de Yoast SEO plugin aangeeft dat ik kopteksten moet toevoegen. Dit doe ik in de HTML van mijn blogpost. Ook check ik mijn artikel meerdere malen op spelfouten. Ik werp ook nog even een snelle blik op de SEO en de informatie in de sidebar. Vervolgens is het tijd om het artikel in te plannen, yay!
Om nog maar een van de meest gestelde vragen te beantwoorden: Ik doe gemiddeld zo’n 2 uur over een blogpost. Wanneer ik eerst nog beelden moet schieten (bijvoorbeeld voor een review) doe ik er met gemak 3 à 4 uur over. FYI: Dit artikel bevat maar liefst 1500 woorden en heb ik in 2 uurtjes geschreven :-).
Heb jij een blog? Zo ja, komen onze werkwijze een beetje overeen of juist helemaal niet? Ik ben benieuwd!
Bewaar dit artikel via Pinterest:
Grappig om te zien hoe jij je blogposts schrijft! Iedereen doet het toch steeds op een andere manier, haha. Ik gebruik nu wel de nieuwe editor werkt veel sneller.
Mariska onlangs geplaatst…10 mooie jurkjes voor kerst
Ik doe het eigenlijk wel heel anders qua volgorde. En ik heb natuurlijk ook weer een wat ander type blog dan jij, met oa veel recepten.
Voor foto’s verkleinen heb ik nog een tip voor je waar je vast blij van wordt: het gratis programma PIXresizer! Kun je ook hele mappen tegelijk mee verkleinen en dat gaat supersnel. Je vult gewoon een bronmap en een doelmap in (+ de gewenste afmetingen natuurlijk) en hoppakee: je foto’s zijn klaar, haha.
Audrey onlangs geplaatst…Challenge: opruimen voor uitstellers – doe je mee?
Leuk om te lezen! Mijn werkwijze komt wel aardig overeen. Ik heb alleen geen handig inspiratie lijstjes. Dat is wel een goede tip.
Leuk om te zien hoe jij het doet! Bij mij komen de ideeën vaak vanzelf, en het verschilt per artikel hoe ik het uitwerk. De ene keer zit ik in een fijne flow en schud ik de tekst zo uit mijn mouw. De andere keer begin ik juist met het maken en bewerken van de foto’s. Mijn foto’s verklein ik trouwens ook, scheelt echt wel. Dan het artikel SEO proof maken en het template voor Instagram maken.
Ilona Wielinga onlangs geplaatst…Dit willen we niet meer horen (over onze mentale gezondheid)
Zo gestructureerd en goed doordacht! Ik begin meestal gewoon maar te typen :p Ben ook totaal niet bezig met SEO ofzo. Zat er laatst wel aan te denken om toch ook maar eens echte afbeeldingen voor Pinterest te maken.
Irene onlangs geplaatst…100 Dingen die mij blij maken #3
Interessant om te lezen hoe je dat aanpakt en hoe je tijd je waar aanbesteedt.
Grappig om te lezen hoe dat bij een ander gaat! En hoe erg het verschilt ook: ik begin altijd meteen met de inhoud en verzin pas later een bijhorende titel en introductie. En ook leuk om wat meer te lezen over SEO, daar ben ik namelijk nog echt een leek in. Nu kriebelt het toch om me daar wat meer in te verdiepen!
Wat leuk om te lezen. Mijn volgende is totaal anders. Omdat ik vaak vragen krijg en mijn niche behoorlijk grillig is, heb ik aan onderwerpen nooit een gebrek. Daarnaast ben ik ook nog behoorlijk startend dus er is nog genoeg te schrijven. Mijn werkwijze is ook behoorlijk anders. Meestal begin als een razende te schrijven of spreek het zelfs in met voice to tekst. Het resultaat is vaak een soepzooi maar wel een spontane soepzooi. Hierna ga ik een paar collega blogpost en nalezen om te zien of ik nog wat vergeten ben, nee.. niet om te kopiëren maar een soort van journalistiek onderzoek. Zo leer ik soms ook wat bij van mijn thema of ik weet dat ik goed zit kwam kwa nivo. Dan ga ik er een verhaal van maken met indeling,koppen volgorde etc. Pas dan doe ik een SEO test en bedenk de titels. Ik ga er dus vanuit wat ik wil schrijven en zie later wel hoe ik het in een vat giet. Foto’s zijn vooral screenshots en PINS. Ik heb nu eenmaal een technisch blog en geen reis of foodblog. Uiteraard dat. Alles nog eens alles nalopen. Tags en links controleren en op de wereld loslaten. Misschien een beginners tactiek maar hier voel ik mezelf het best bij.. on demand schrijven om het vervolgens vorm te geven.
Wat interessant om te lezen! Ik doe eigenlijk niks met SEO, maar daar moet ik me echt in gaan verdiepen!
Mei Qi onlangs geplaatst…dat is geen geld
Misschien ook een handige tip voor het verkleinen van foto’s is Kraken.io. Die tool verwijdert overbodige gegevens uit je foto’s en maakt ze drastisch lichter, zonder in te boeten aan kwaliteit!
Jessica J. onlangs geplaatst…Review • Lush Punkin Pumpkin Bath Bomb
Ik ga zelf eigenlijk ook zo te werk en ik vind het altijd super prettig werken!
Suzanne onlangs geplaatst…Week 46 – Flared pants & surprise
Interessant om te lezen hoe jij dit doet! Ik heb voor het einde van dit jaar een blogplanning gemaakt met onderwerpen die ik online wil gaan zetten. Ik schrijf die artikelen en zoek er daarna een leuke foto bij. Ik ben niet zo handig met fotograferen en fotoshop dus dat wil ik het liefste zo simpel mogelijk houden. Als ik een blog met veel foto’s online plaats, ben ik er inderdaad ook wel een paar uur mee bezig. De SEO vind ik wel belangrijk om die in orde te maken en ik zorg ook dat bij mij dat bolletje altijd groen is. Kost me niet zo heel veel werk en het is beter voor je blog!
Lianne onlangs geplaatst…Fotodagboek: De mooiste plekken in Barcelona!