Inmiddels is het alweer 3 jaar geleden dat ik de stap zette om fulltime te gaan ondernemen. Iets waar ik mezelf nog elke dag dankbaar voor ben, omdat ik hiermee de ruimte creëerde om echt te groeien als ondernemer. Ben je benieuwd wat je nodig hebt om een succesvol ondernemer te worden? In dit artikel deel ik wat écht belangrijk is.
De kwaliteiten van een succesvol ondernemer
Allereerst is de betekenis van ‘succesvol’ natuurlijk voor iedereen anders. In mijn ogen ben je een succesvol ondernemer als je iets doet wat je leuk vindt, waar je heel goed in bent én waarmee je ook nog eens een leuke boterham kunt verdienen.
Al moet geld nooit de drijfveer zijn om te gaan ondernemen, want het kost veel tijd om je bedrijf op te bouwen. Dat het makkelijk is om als ondernemer snel veel geld te verdienen is dan ook een misvatting, die ik graag uit de wereld wil helpen. Dit zijn 5 kwaliteiten die je nodig hebt om succes te boeken als ondernemer:
1. Doorzettingsvermogen
Iets wat succesvolle ondernemers met elkaar gemeen hebben, is dat ze enorm veel doorzettingsvermogen hebben. Je moet er rekening mee houden dat je eerste business idee waarschijnlijk niet het doorslaande succes is waar je op hoopt. En dat je moet bijschaven en steeds opnieuw moet blijven proberen, totdat je de gouden formule ontdekt. In het begin ga je heel veel onbetaalde uren maken, wat logisch is.
Als starter moet je alles nog ontdekken, je moet leren hoe je een goed aanbod neerzet, hoe je je doelgroep aanspreekt en hoe je kunt verkopen. Je zult fouten maken en erachter komen dat je bepaalde dingen beter anders had kunnen aanpakken. Dit is allemaal onderdeel van het proces! Onthoud dat je sowieso gaat falen als je het niet probeert, dus laat je niet uit het veld slaan.
2. Leergierig
Nog iets wat je nodig hebt om een succesvol ondernemer te worden is leergierig zijn. Jezelf blijven ontwikkelen als zelfstandig ondernemer is een must als je je bedrijf wil laten groeien! Als ondernemer ben je immers nooit uitgeleerd. Om boven concurrenten uit te steken moet je op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in jouw branche. Van de onbetaalde uren die je maakt gaan er een hoop in zelfstudie zitten.
3. Strategisch inzicht en commercieel denken
Iets waar het bij mij jarenlang aan ontbrak was strategisch en commercieel inzicht. Zo verloor ik me helemaal in de details en besteedde ik te weinig aandacht aan wat écht belangrijk is om je bedrijf te laten groeien. Het helpt dus enorm om meteen een duidelijk en strategisch plan te maken, zodat je het aantal onbetaalde uren inperkt.
Ook is het heel belangrijk om te weten waarin jij je kunt onderscheiden van andere ondernemers in jouw werkveld. Hiermee ga je namelijk het verschil maken. Om erachter te komen waar er voor jouw onderneming nog kansen liggen en waar de valkuilen zitten, kun je een SWOT analyse doen.
4. Oplossingsgericht denken
Nog iets wat onmisbaar is als je een succesvol ondernemer wil worden, is dat je oplossingsgericht kunt denken. ‘Kan niet bestaat niet’ is dan ook mijn motto als het aankomt op ondernemen en in mijn werk voor klanten. Gaat het niet linksom, dan wel rechtsom. Voor elk probleem is een oplossing, al duurt het nog zo lang voor je ‘m vindt, hij is er echt.
5. Creativiteit
Tot slot moet je als ondernemer ook creatief kunnen zijn en denken. Ik denk dat elke ondernemer wel 100 nieuwe business ideeën op de plank heeft liggen! Een succesvol ondernemer weet door ervaring steeds weer een nieuw gat in de markt te ontdekken waar hij of zij iets aan kan verdienen. Het is dan ook niet voor niets dat de meeste ondernemers meerdere inkomstenbronnen hebben.
Groeien als ondernemer: 5 waardevolle trainingen
Zoals je eerder in dit artikel al kon lezen is zelfstudie dus onmisbaar als je een succesvol ondernemer wil worden. Hieronder vind je 5 cursussen en trainingen die je kunt volgen om te groeien als ondernemer:
1. Een sales training
Een goed aanbod neerzetten is één ding, maar juist het verkopen is waar het bij veel (startende) ondernemers spaak loopt. Grote kans dat je gaat twijfelen aan je aanbod als je weinig verkoopt, wat heel demotiverend kan werken. Om te voorkomen dat je in een negatieve spiraal terecht komt is het dus heel belangrijk om je zo vroeg mogelijk te verdiepen in sales.
Om je aanbod goed te verkopen en klanten zo goed mogelijk te adviseren is het aan te raden om een training adviesvaardigheden te volgen. In een training adviesvaardigheden leer je hoe je jouw aanbevelingen en kennis overtuigend weet over te brengen, waardoor klanten je gaan vertrouwen.
2. Brand identity training
Iets wat door veel startende ondernemers wordt onderschat is de invloed van branding op je bedrijf. Investeren in branding wordt vaak gezien als ‘iets voor later,’ terwijl dit juist de eerste stap zou moeten zijn. Jouw branding, dus waar je voor staat en hoe je overkomt op je klant, bepaalt voor een groot deel het succes van jouw onderneming.
In een brand identity training ontdek jij hoe je je kunt onderscheiden van concurrenten en hoe je jouw merkidentiteit overbrengt op klanten, zodat ze fan van je worden!
3. Een training leidinggeven
Niet iedere ondernemer is van nature een leider. Dat kan lastig zijn als je gaat uitbreiden en ineens een team onder je hebt en bepaalde doelen wil behalen. Je wil natuurlijk wel een fijne werksfeer kunnen creëren voor je team en voor jezelf! Een training coachend leidinggeven helpt je om je bewust te worden van jouw rol als leider en hoe je het beste uit mensen individueel en als team kunt halen.
4. Cursus SEO optimalisatie
Grote kans dat je aan de slag gaat met social media om je bedrijf op de kaart te zetten. Zeker belangrijk, maar wist je dat de koopintentie via Google nog steeds het allerhoogst is? Mensen gebruiken Google om te vinden wat ze zoeken en dan wil je natuurlijk ook hier boven concurrenten uitsteken.
SEO optimalisatie (zoekmachine optimalisatie) is een enorm duurzame marketing strategie, omdat je er jaren resultaat van ziet. Zo krijg ik nog steeds nieuwe cursus klanten door een blogpost die ik schreef in 2019(!). Als ondernemer laat je dus echt omzet liggen als je niet aan de slag gaat met SEO. Daarom raad ik je ook echt aan om zo vroeg mogelijk te beginnen met een cursus SEO optimalisatie, zodat klanten je meteen weten te vinden via Google.
5. Cursus boekhouden
Elke ondernemer weet dat je sommige dingen, zoals bijvoorbeeld je boekhouding, het beste kunt uitbesteden. Zeker als je bedrijf groeit en je boekhouding steeds ingewikkelder wordt. In het begin kan een boekhouder een te grote kostenpost zijn, waardoor veel ondernemers ervoor kiezen om het zelf te doen. In dat geval kun je het beste een cursus boekhouden volgen, omdat het natuurlijk wel belangrijk is om je belastingaangiftes goed te doen.
Meer lezen over ondernemen? In dit artikel vind je nog meer tips voor het starten van je eigen onderneming.
€
Welke tips om een succesvol ondernemer te worden kun jij nog aan dit lijstje toevoegen?
Bewaar dit artikel via Pinterest: