MLBB #155 | Mijn vijfdaagse stedentrip naar Boedapest!

Hoi allemaal! Wie mij volgt via Instagram heeft vast al gezien dat ik vorige week in Boedapest was. Ik vind het altijd super leuk om te bloggen over mijn reisjes, dus er zullen ook zeker nog wat artikelen over Boedapest volgen! Vandaag is het tijd voor een nieuwe ‘My Life Besides Blogging’, die volledig in het teken staat van mijn vijfdaagse stedentrip naar Boedapest :-). Lees gauw verder als je benieuwd bent naar mijn belevenissen!

stedentrip naar boedapeststedentrip naar boedapest
We vlogen dinsdagavond naar Boedapest, vanaf Schiphol. Ik vond het zelf heel fijn om laat te vertrekken, zodat ik dinsdag overdag nog de laatste dingen kon regelen. Bovendien moesten we ook nog twee uur treinen vanuit Groningen en daarom vertrek ik liever niet ‘s ochtends vroeg. Dit was eigenlijk perfect :-). Tegen 00.00 kwamen we aan in ons hotel en daar troffen we dit aan, zo leuk!

De volgende dag konden we meteen aanschuiven bij het ontbijt, heerlijk! Na het ontbijten maakten we ons klaar voor onze eerste volle dag in Boedapest.

stedentrip naar boedapest
We besloten naar het New York Café te gaan, vlakbij ons hotel. Dit café is ontzettend populair, we moesten zelfs een halfuurtje in de rij staan om een tafel te krijgen. Tijdens het wachten keken we al onze ogen uit en maakten we een heleboel foto’s.

Het New York café is echt adembenemend mooi! Zeker een aanrader om hier een kijkje te nemen als je in Boedapest bent. Vergeet niet om een goed gevulde portemonnee mee te nemen, want de drankjes zijn wel ontzettend duur :p. Een cappuccino bijvoorbeeld is 6 euro.

Hierna pakten we de metro en belandden we aan de andere kant van de Donau, waar we een prachtig uitzicht hadden op het Parlementsgebouw.

stedentrip naar boedapest
Tijdens een stedentrip naar Boedapest mag een bezoekje aan het Vissersbastion natuurlijk niet ontbreken. We keken onze ogen uit!

Ook de naastgelegen Sint Matthiaskerk was echt prachtig! De daken zijn versierd met allemaal kleine tegeltjes, die samen een patroon vormen.

We kochten een entreekaartje, zodat we ook de binnenkant van deze prachtige kerk konden bekijken. De binnenkant was echt schitterend! Absoluut de mooiste kerk waar ik ooit ben geweest. Letterlijk elke centimeter van deze kerk is voorzien van prachtige details, wat een werk moet dat zijn geweest.

stedentrip naar boedapest
Bij het Vissersbastion kon je ook Chimney cake krijgen, een Hongaarse specialiteit. Wij besloten het maar eens te proberen! Ik had een Chimney cake met kaneel. Helaas viel de cake bij mij niet zo goed, maar gelukkig op een later moment wel. Uiteindelijk was ik er wel heel enthousiast over! 😉

Na het bezoek aan het Vissersbastion en de Sint Matthiaskerk wandelden we richting de befaamde Kettingbrug. We staken de brug over, waarna het ineens mega hard begon te regenen. Wij hadden geen paraplu’s mee, omdat het drie dagen lang zonnig zou zijn.

We gingen dus maar ergens schuilen en toen het opklaarde namen we een kijkje bij het Parlementsgebouw, ook zo’n prachtig en gedetailleerd bouwwerk die je echt gezien moet hebben. Hierna hadden we het echt een beetje koud gekregen en gingen we even lekker thee drinken in een café. Daarna gingen we het centrum in en namen we een kijkje bij een vintage winkel.

stedentrip naar boedapest
We waren al best moe na een eerste, intensieve dag, dus we gingen al redelijk vroeg eten. We aten bij Gringos Amigos, een Mexciaans fast food restaurant. Ik ben dol op Mexicaans dus dit ging er ook wel goed in ;-). Daarna namen we nog een kijkje in het centrum, deden we wat boodschappen en gingen we weer naar het hotel.

De volgende dag was het gelukkig wel prachtig weer (YAY!) en besloten we het Margaret eiland te bezoeken. Dit eiland bevindt zich midden in de Donau, tussen Boeda en Pest in.

Er was ook een kinderboerderij op het eiland, heel leuk!

stedentrip naar boedapest
We hadden een fiets gehuurd, zodat we het eiland konden verkennen. Het eiland was niet heel groot, ik geloof 2,5 km lang, maar het was heel fijn om onze voeten even wat rust te gunnen ;-). Ik had de hele dag wel op het eiland kunnen blijven, het was er zo fijn! Echt een oase van rust, je vergeet gewoon dat je in Boedapest bent. Er waren ook mensen aan het picknicken, echt super gezellig.

Hierna begaven we ons weer naar het drukke stadscentrum.

We dronken een ice latte bij het kattencafé van Boedapest.

Zo lief!

Aan het einde van de middag pakten we de tram naar de Markthal/Foodhal van Boedapest. Hier zit nog wel een grappig verhaal achter. Ik had namelijk ‘Foodmarkt’ ingetypt op Google Maps en toen kwamen we uit bij een random supermarkt, helemaal niet in de buurt van de Markthal :’). Oeps.

mlbb
De Markthal was wel leuk, maar niet heel bijzonder. Veel kraampjes verkochten precies hetzelfde, haha. We hebben wel wat leuke dingen kunnen scoren als souvenir ;-).

Tegenover de Foodmarkt zagen we het Anna café! Hier ben ik ruim 10 jaar geleden al eens geweest met mijn ouders, zo leuk dat het er nog steeds is. Dit was dan ook zo’n beetje mijn enige herinnering van Boedapest, haha.

Die avond gingen we uit eten bij een tentje vlakbij ons hotel, Al Dente. Het was niet geweldig, maar we hadden niet zo’n zin om weer het drukke centrum in te gaan. (We waren naar ons hotel gegaan om de aankopen van de Foodmarkt te droppen en daarna waren we helemaal ingekakt :p).

mlbb
De volgende dag, vrijdag, was alweer onze laatste volle dag in Boedapest. Rondom ons hotel had je allemaal mooie, rustige straatjes met prachtige gebouwen. Echt een fijne buurt.

Onderweg naar onze bestemming (de Gellèrtberg) stopten we bij Butter Brothers om koffie en wat lekkers te halen. Helaas waren alle broodjes met noten en/of chocola, maar gelukkig hadden ze wel hele lekkere croissants.

Daarna liepen we verder in de richting van de Vrijheidsbrug. Even een toeristisch kiekje tussendoor ;-). Rechtsachter mij zie je de Gellértberg, die we wilden gaan beklimmen.

mlbb
Het was een vrij steile klim aan het begin, na een klein stukje lopen hadden we al een prachtig uitzicht!

Maar dit uitzicht overtreft natuurlijk wel alles! ;-). In de verte zie je, in het midden van de Donau, Margaret eiland. Zo’n uitzicht is ook heel handig voor je oriëntatievermogen, haha.

Het was wederom heerlijk weer! De route naar beneden was ook zo mooi. Ik zou echt willen dat de herfst in Nederland zo mooi is: Lekker zonnig, windstil en overal prachtige herfstkleuren!

mlbb
Toen we weer beneden waren liepen we meteen tegen het welbekende Gellért badhuis aan, waar we de middag wilden spenderen. We hadden onze bikini (en een handdoek van het hotel ;-)) al meegenomen.

Het badhuis was zo ontzettend mooi! Ik had mijn telefoon gewoon in mijn kluisje gelaten, maar op internet vind je een heleboel mooie foto’s van het badhuis, mocht je benieuwd zijn. Het was ongeveer 23/24 graden en geloof het of niet, maar we hebben gewoon in bikini kunnen zonnen op een ligbedje! In Boedapest is de herfst echt ontzettend zacht en het waaide ook nauwelijks in de stad.

Toen we weggingen werden we getrakteerd op golden hour! Zo mooi <3

mlbb
We pakten de tram terug naar ons hotel en deden onze make-up opnieuw voor de laatste avond.

We gingen lekker eten bij de Vegan Garden, een super gezellige tuin met allemaal vegan kraampjes. We hadden een vegan burger met zoete aardappel friet. Het was echt ZO lekker! We konden gewoon buiten zitten (zonder sjaal!), ook al was het al wat later op de avond.

Daarna wilden we nog ergens wat drinken en een beetje van het uitgaansleven proeven. Ik vind uitgaan in het buitenland nooit heel leuk (er gaat immers niks boven Groningen ;-)), maar ik ben wel altijd nieuwsgierig. We gingen naar Szimpla Kert, een monumentale ruïne bar. Zo tof, dit had ik niet willen missen! Het was er helaas wel heel druk en er was niet echt muziek of iets, maar de sfeer was heel bijzonder. Hierna hebben we nog even door het uitgaansgebied gelopen en daarna gingen we weer naar het hotel.

mlbb
Zaterdagochtend was het tijd voor ons allerlaatste ontbijtje, pakten we onze spullen en dronken we koffie op een terrasje. Rond 12.00 pakten we de bus naar het vliegveld.

Om 14.00 stegen we op en was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan :(. Maar wat was het leuk! We hebben echt ontzettend veel gezien van de stad en ik hoop ooit nog een keer terug te gaan. Ik kan nu al niet wachten tot onze volgende girls trip, haha ;-). Er komen zeker nog een aantal artikelen online over mijn stedentrip naar Boedapest. Wat zou jij nog graag willen lezen over Boedapest? (In dit artikel deel ik al een aantal leuke dingen om te doen!). Ik wens je een hele fijne week en tot woensdag! Dankjewel voor het lezen <3