MLBB #112 | Vijf dagen op stedentrip naar Lissabon!

Inmiddels ben ik alweer sinds maandagnacht thuis van mijn tripje naar Lissabon, wat hebben we het leuk gehad! We hebben in vijf dagen enorm veel kunnen zien van de stad, we hebben de nodige hotspots opgezocht en we hebben natuurlijk ook veel (en lekker) gegeten ;-). Waarschijnlijk heb je dat al wel voorbij zien komen op mijn Instagram. Vandaag is het tijd voor een mega uitgebreid verslag van onze stedentrip naar Lissabon, kijk je met me mee?

DONDERDAG

Donderdagochtend stonden we om 05.30 op, omdat we vanuit Groningen met de trein naar Schiphol moesten (we vlogen om 11.00). Ik moest voor 06.30 al inchecken, omdat ik dan met korting kon reizen, dus waren we al helemaal op tijd! Op de reisplanner zagen we dat er ergens op onze route een wisselstoring was en dus zaten we even in de stress, gelukkig is het allemaal goed gekomen. Het was ‘s ochtends -4 en ik ben, zoals jullie wel weten, totaal geen winter- én geen ochtendmens, dus vandaar mijn chagrijnige hoofd ;-).

Eenmaal op Schiphol aangekomen was ik al een stuk vrolijker, haha. Het zonnetje scheen, we waren ruim op tijd en we hadden er natuurlijk super veel zin in. Lissabon, here we come!

stedentrip naar Lissabon
Vanuit het vliegtuig hadden we een prachtig uitzicht over Lissabon. Wow!!!

Om 13.30 (in Lissabon is het een uur vroeger) ongeveer zaten we in de metro vanaf het vliegveld, op weg naar ons hotel. Ik had nog nergens een papieren kaartje van de metro gevonden, dus maakte ik maar een foto van alle haltes, voor een beetje overzicht :p.

We waren super brak van onze reis dus besloten we gewoon lekker door de stad te dwalen en te genieten van het zonnetje. Het was die middag direct al prachtig weer!

stedentrip naar Lissabon
Onderweg kwamen we deze super schattige Kiosk tegen! Dit doet me echt heel erg denken aan Berlijn, haha.

Om half 5 streken we neer bij Padaria Bairro voor een hele late lunch, haha. We hadden het de hele dag al over cheesecake en bij dit bakkerijtje hadden ze heerlijke gebakjes. Ik had een een croissant met appel en kaneel en een soort red velvet gebakje (het heette daar anders). Mijn vriendin (Kasia) had een soort chocolade brownie. Lekker!!! Het viel ons ook op dat ze hier super veel cacao over de cappuccino strooien, haha.

Hierna konden we er weer tegenaan en liepen we verder. We hebben de eerste dag al enorm veel gelopen (en geklommen!). Ook kwamen we onderweg een supermarktje tegen waar we wat boodschappen deden voor op de hotelkamer (water, sangria, fruit en chips).

stedentrip naar Lissabon
Hierna gingen we op zoek naar het Mexicaanse restaurant dat ik via internet had gevonden. Het was absoluut een aanrader! Ik vertel jullie er volgende week meer over in een food hotspot artikel van Lissabon :-).

VRIJDAG

De volgende ochtend sliepen we een klein beetje uit, ontbeten we in ons hotel en maakten we ons klaar voor onze eerste volle dag in Lissabon. Ik vond het met een leren jasje en trui nog best fris, dus deed ik vandaag mijn fluffy jas aan met een sjaal!

stedentrip naar Lissabon
We namen de metro naar Baixa (het centrum) om daar de buurt en de winkelstraten te verkennen. Onderweg kwamen we langs dit prachtige theater, ik ben verliefd op de kleur!

Ook zagen we een terrasje in de zon, waar we meteen maar een kop koffie dronken (de koffie in ons hotel was super vies, haha). Door de hoge gebouwen en smalle straatjes heb je namelijk niet op heel veel terrasjes zon, daar waren we de eerste dag al achter gekomen. We hebben daar even heerlijk genoten van het zonnetje.

Daarna liepen we langs deze prachtige kerk (ik weet de naam niet, stom), waar we even naar binnen gingen.

stedentrip naar Lissabon
In het buitenland bekijk ik weleens vaker kerken, maar dit was echt een van de mooiste die ik ooit heb gezien!

Zelfs de meest vervallen huisjes zien er toch nog vrolijk uit, door de mooie kleuren en al het groen <3

Een straat met een prachtig uitzicht.

stedentrip naar Lissabon
En weer een mooi straatje. Lissabon barst van de prachtige, kleurrijke straatjes! <3

Ook kwamen we per toeval terecht op de Pink Street, wat in feite niet zoveel voorstelde. De Pink Street is echt heel kort, haha!

Jaaaa, het bekendste plein van Lissabon (Place du Commerce) aan de rivier (de Taag)! Eindelijk hadden we het gevonden. Vijf jaar geleden ben ik eens een dagje in Lissabon geweest (ik was toen op vakantie in Albufeira) en toen ben ik ook op dit plein geweest. Zo leuk om hier weer te zijn!

stedentrip naar Lissabon
Ook bezochten we de hotspot Nicolau, een super tof lunchtentje waar ik in dit artikel al wat meer over vertelde. Nu heb ik het met eigen ogen gezien, zo leuk! Ik laat niet te veel foto’s zien, want er komt morgen een uitgebreid artikel online over deze hotspot :-).

Aan het einde van de middag doken we wat winkels in, omdat het toen toch al flink afkoelde buiten. Ik paste deze broek bij Pull & Bear. Pull & Bear heeft altijd super fijne broeken! Helaas was deze broek totaal niet elastisch (100% katoen) en kon ik er amper in bewegen, haha. De lengte en pasvorm doet mijn korte benen ook totaal geen eer aan, maar ik wilde het toch even proberen :-). Ik vind het wel een hele toffe broek!

We liepen spontaan tegen de Santa Justa lift aan, waar we ook nog in wilden. Helaas stond er al een hele lange rij en werd het bijna donker, dus besloten we dat een andere keer te doen.

stedentrip naar Lissabon
Kijk nou, een hele winkel met alleen maar blikjes met sardientjes (typisch Portugees)! Haha, dit was zo leuk om te zien.

Die avond aten we gewoon lekker pasta op een super toeristische plek, à la het Leidseplein in Amsterdam, haha, moet kunnen ;-). Het was niks bijzonder, maar we hadden allebei zin in pasta en we hadden geen zin om op zoek te gaan naar een ‘hotspot.’

‘s Nachts koelde het wel af tot 5 graden (overdag was het 16 graden met zon) en dus hadden we een kacheltje op onze kamer. Wij sliepen beneden, aan de straatkant, waar het tochtig was en rumoerig. Ook was onze kamer direct naast de receptie en de lobby, waardoor we ‘s nachts veel overlast hadden. Ik voelde me vrijdagavond niet zo fit en heb heel slecht geslapen. De volgende ochtend hebben we om een andere kamer gevraagd, gelukkig was dat geen probleem! We kregen toen een super grote kamer op de vijfde verdieping die ook nog eens een hele chille douche had. In een volgend artikel over Lissabon zal ik wat meer vertellen over ons hotel en ons verblijf.

stedentrip naar Lissabon
Zaterdag was ik helaas ziek geworden (het zal ook weer eens niet, ik ben zo vaak ziek op vakantie), waarschijnlijk door het verschil van overdag heel warm en ‘s nachts heel koud. Er stond best een gevaarlijke, koude wind! Ik had me zaterdag dan ook lekker warm ingepakt. ‘s Ochtends gingen we eerst in de Santa Justa lift, omdat er toen geen lange rij stond. Hier laat ik in een ander artikel nog wat meer foto’s van zien!

Vrijdag hadden we zo’n 1,5 uur(!) geluncht en hoewel dat super leuk en lekker was, was het ook wel een beetje zonde van onze tijd. We gingen zaterdag dus voor een snelle hap in het zonnetje.

Ook niet verkeerd! Zaterdag was absoluut de warmste dag die we hadden gehad, ik geloof dat het 19 graden was. Je ziet het niet aan me, maar ik was hier al enorm snotterig en een beetje koortsig.

stedentrip naar Lissabon
Na de lunch stapten we op de tram, de toeristische, welbekende tram 28! Deze tram gaat door allerlei kleine straatjes en steegjes, we konden Lissabon niet verlaten zonder dit met eigen ogen gezien te hebben :-). We hebben een aantal keer bijna een aanrijding gehad met een tuctuc (ja, echt!), maar al met al was het een onwijs leuk ritje.

Hierna namen we de bus naar het kasteel van Lissabon (Castelo de S. Jorge). Ik maakte deze foto omdat er allemaal pauwen op het dak zaten (die liepen rondom het kasteel). Helaas zie je het niet zo goed. Ze vlogen ook nog van het ene dak naar de andere, haha, zo tof!

Hierna liepen we weer richting het centrum en kwamen we wederom langs allemaal mooie gebouwen met prachtig tegeltjes. Love it! We gingen alweer bij de Mexicaan eten (oeps) en daarna vroeg naar bed, want ik had ontzettende hoofdpijn en ik voelde me echt ziek.

ZONDAG

stedentrip naar Lissabon
Zondag voelde ik mij helaas nog zieker, maar dat mocht de pret niet drukken, we gingen namelijk naar Sintra! We hadden het gevoel dat we in Lissabon al zowat alles hadden gezien en we waren ook wel een beetje klaar met de drukte, haha. Sintra was ook erg toeristisch, maar veel ruimer opgezet (vergeleken met de smalle straatjes in Lissabon). Ook hier ga ik nog een apart artikel over schrijven, met – ik kan het nu alvast verklappen – heel veel foto’s met adembenemend uitzicht!

Met een snotterig koortshoofd een kasteel in Sintra beklimmen was absoluut het slechtste idee ooit, dus had ik daarna echt geen energie meer om uit eten te gaan – of überhaupt te kauwen, haha. We waren al vroeg terug in het hotel en aten pizza in bed. Ook helemaal niet verkeerd ;-).

MAANDAG

stedentrip naar Lissabon
Maandag was alweer onze laatste dag en gelukkig voelde ik me weer iets fitter. Ik had nog wel veel hoofdpijn (vooral met het naar boven en naar onder bewegen van mijn hoofd), maar ik was niet meer extreem snotterig. Super fijn, want die avond moesten we namelijk terugvliegen en we hadden een hele lange dag voor de boeg.

We wilden eerst naar de wijk Belèm (daar waren we nog niet eerder geweest), maar helaas hadden we de verkeerde bus gepakt (die in de tegengestelde richting reed). Suf als we waren kwamen we daar helaas pas na 20 minuten achter en waren we in plaats van 20 minuten ineens 40 minuten van Belèm verwijderd. We moesten ook nog naar het hotel om onze koffers op te pikken, dus Belèm hebben we wegens tijdgebrek helaas moeten laten schieten. Uiteindelijk zijn we maar weer het centrum in gegaan en kwamen we per toeval langs dit super toeristische plekje waar een heel schattig trammetje rijdt. Heel leuk dat we dit toch nog even hebben gezien!

Natuurlijk kon ik het niet laten om nog even een cliché foto te maken met het prachtige uitzicht ;-). Love it!

stedentrip naar Lissabon
Hierna gingen we voor de allerlaatste keer naar het bakkerijtje waar we de eerste dag ook waren. Na al onze dagen in Lissabon waren we er inmiddels wel achter dat dit echt een van de beste bakkerijtjes was! Ik vertel jullie er volgende week meer over :-).

Maandag regende het trouwens ook de hele dag, vandaar dat we ook niet meer heel veel hebben ondernomen. Rond 16.00 pakten we de metro naar het vliegveld en om 18.20 vlogen we met Easyjet terug naar Schiphol. We vlogen de heenweg met Vueling, vandaar dat ik de canvas tas bij me had. Bij Easyjet mag je eigenlijk maar een stuk handbagage en mijn nieuwe leren tas (die ik eerst mee wilde nemen) past natuurlijk niet in mijn koffer.

Uiteindelijk hebben we onze canvas tasjes alsnog mee weten te smokkelen onder onze jassen, want we hadden daar enorm veel eten in zitten ;-). Onze koffers moesten helaas worden ingecheckt omdat er te weinig ruimte was, dus moesten we op Schiphol onze koffers halen (en hebben we op het nippertje de laatste trein naar Groningen gehaald!).

We moesten ook nog een stuk met een (hele rare) vervangende bus – weer een heel gedoe met het OV, zoals altijd in Nederland – en hadden geen tijd gehad voor avondeten of om überhaupt eten te kunnen kopen. Daarom hadden we uit voorzorg ook heel veel eten bij ons ;-). Om 02.00 ‘s nachts kwamen we eindelijk aan in Groningen en waren we doodop!

De afgelopen dagen heb ik dan ook lekker kunnen uitzieken en heb ik bij mijn ouders gegeten, maar ik heb ook alweer gesolliciteerd, een aantal artikelen geschreven en voor Zalando gewerkt. Gewoon lekker vanuit bed hoor. Ik ben ook nog niet buiten geweest met deze kou, want ik hoest ontzettend. Mijn werk in de nachthoreca gaat vanaf vandaag ook weer beginnen, hopelijk ben ik weer fit genoeg :-).

Ik kijk in ieder geval met een heel goed gevoel terug op onze vakantie, we hebben het ontzettend naar ons zin gehad. We hebben ook heel veel geluk gehad met het weer, want deze week regent het in Lissabon elke dag! Er komen nog een stuk of vier artikelen online over Lissabon, ik hoop dat jullie dat net zo leuk vinden als ik! Tot morgen <3

Ben jij weleens in Lissabon geweest of wil je er een keer naartoe?