Lissabon diaries #1 | Een dagje naar het prachtige Sintra!

Hoi allemaal! Hebben jullie een fijn weekend gehad? Vandaag is het tijd voor de allereerste Lissabon diaries, waarin ik jullie meeneem in mijn reisje naar Lissabon! Vorige week schreef ik al een uitgebreid reisverslag en vertelde ik jullie meer over deze food hotspot. Toen we in Lissabon waren zijn we een dagje naar Sintra geweest, een klein stadje dat bekend staat om zijn prachtige paleizen en kastelen. Vandaag laat ik je meer zien van het prachtige Sintra, kijk je met me mee?

sintra
Op de blog van Romy heb ik maanden geleden een artikel gelezen over Sintra, dus eigenlijk hebben we dit uitje aan haar te danken ;-). Ook op internet ben ik veel positieve verhalen tegengekomen over Sintra, dus dit was absoluut iets wat we met eigen ogen wilden zien.

We gingen naar Sintra met de trein vanuit Lissabon, wat een ritje van ongeveer 40 minuten was. Een retourtje kostte slechts 5(!) euro per persoon, dus voor het geld hoefden we het al helemaal niet te laten. De treinen gingen twee keer per uur naar Sintra en in Lissabon kon je op verschillende treinstations opstappen. Toen we naar het centrum van Sintra liepen kwamen we meteen al langs prachtige gebouwen en kerken!

Onderweg werden we al getrakteerd op een prachtig uitzicht en een helderblauwe lucht.

sintra
In het centrum van Sintra vind je heel veel kleine, smalle steegjes. Ik ben daar zo dol op! Het geeft me meteen een vakantiegevoel, omdat je dat in Nederland niet echt hebt.

Het centrum van Sintra is vrij overzichtelijk en ook wel rustig. Er waren wel veel toeristen, maar er hing een totaal andere sfeer dan in het drukke Lissabon. Ik zag een prachtig felblauw gebouw die ik wel móest fotograferen en bij het tentje onder de zwarte luifel (foto rechts) haalden we koffie en alvast een broodje als lunch.

We genoten van onze kop koffie in de zon en aten aardbeien, die we zelf hadden meegenomen. Heerlijk! Ook maakte ik een foto van wederom een prachtig uitzicht. Voor de mooie uitzichten alleen al moet je echt naar Sintra! 😉

sintra
Daarna struinden we door de smalle steegjes en de (toeristische) winkeltjes die Sintra rijk is. We kwamen langs een klein winkeltje die echt super schattig en vrolijk versierd was!

Daarna begonnen we aan de klim naar Castelo dos Mouros. We wilden eigenlijk zowel dit kasteel als het paleis van Sintra bezoeken, maar we hadden echt geen idee dat deze zo ver uit elkaar lagen en dat het een hele lange klim zou worden! Mocht je ook naar Sintra gaan dan raad ik je alvast aan om vooraf een keus te maken en de route goed uit te zoeken.

Ik heb de tijd niet bijgehouden, maar ik weet wel dat de klim naar het kasteel ontzettend lang duurde. Ik was helaas heel erg verkouden en ik had enorme hoofdpijn dus zijn we onderweg ook regelmatig gestopt. Gelukkig hadden we al een broodje gekocht, want onderweg kwamen we niks tegen – behalve uitzichtloze trappen, haha.

sintra
De toegang tot Castelo dos Mouros kostte 7,50 én ontzettend veel inspanning, maar het uitzicht maakte alles goed. Dit kasteel is absoluut één van de mooiste kastelen die ik ooit heb bezocht en beklommen!

Het kasteel was enorm groot dus legden we ook hier nog heel wat meters af (en heel veel trappen).

Sintra
Af en toe stopten we om een foto te maken van de mooie uitzichten. Hier hadden we uitzicht op Sintra en op de achtergrond zagen we de zee. Prachtig! Bij het witte gebouw met het plein ervoor hadden we die ochtend onze koffie gedronken, echt ongelooflijk hoe ver we omhoog zijn gelopen!!!

sintra
Eenmaal aangekomen op het allerhoogste puntje (yes, we did it!) genoten we weer van een adembenemend uitzicht.

Sintra
Gelukkig ging de ‘reis’ naar beneden een stuk vlotter, al moesten we wel goed uitkijken waar we liepen (je kon makkelijk je enkel verzwikken op de onregelmatige stenen). Onderweg maakten we weer een aantal foto’s. Ik was écht niet fit en wilde niet met mijn gezicht op de foto, vandaar dat ik heel nonchalant mijn arm ervoor heb ;-).

sintra
We deden er alsnog ruim een half uur over om beneden te komen en toen hadden we HONGER! Omdat we al geluncht hadden besloten we voor een lekkere cheesecake en een crêpe te gaan. Dat de cheesecake 7 euro kostte vergeten we voor het gemak maar even ;-).

Achteraf gezien best stom dat we het paleis van Sintra niet hebben bezocht, want daar kwamen we eigenlijk voor. Maar ik had het prachtige uitzicht vanaf het kasteel ook niet willen missen! We hebben echt een super leuke dag gehad in Sintra en we vonden het erg fijn om even uit de stad te zijn. Woensdag komt mijn persoonlijke mini reisgidsje (haha, like a pro :p) over Lissabon online en dan zal ik ook nog wat tips over Sintra delen! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om meer te lezen over ons dagje Sintra, morgen staat Lissabon diaries #2 voor jullie klaar :-).

Ben jij weleens in Sintra geweest of lijkt het je leuk dit stadje te bezoeken?

15 Reacties

1. 5 maart 2018 / 07:39

Yay, zo leuk dat je naar Sintra bent geweest! Het is inderdaad nogal een klim naar boven, zeker als je je al niet echt lekker voelt. Wij hadden ons daar toen ook nogal in vergist 😉 Maar het uitzicht is zo mooi! Superleuk ook om te zien hoe het Castello dos Mouros eruitziet. Wij bezochten toen namelijk alleen het Palacia da Pena en konden het Castello dos Mouros toen niet meer bezoeken. Nu ik dit zie, wil ik graag nog een keer teruggaan om ook het Castello met eigen ogen te zien 🙂
    Romy onlangs geplaatst…Mijn 8 ultieme tips om VAKER VROLIJK te zijnMy Profile

2. 5 maart 2018 / 10:20

Wauw, dat ziet er echt prachtig uit! Ik ben er zelf nog niet geweest, maar ik zou na het zien van deze prachtige foto’s wel eens willen gaan.
    Liefs,
    Yara
    Yara onlangs geplaatst…Marc Jacobs Daisy eau so freshMy Profile

3. 5 maart 2018 / 10:33

Wat een prachtige foto’s! Hier zou ik ook wel een keer naar toe willen. Die kleine steegjes zijn geweldig, die bezorgen je inderdaad meteen een vakantie gevoel <3

4. 5 maart 2018 / 19:43

Ik vond Sintra zo leuk :)! Wij verbleven in Cascais dus dat was niet zo heel erg lang met het openbaar vervoer. Over de tocht naar boven hebben we wel extreem lang gedaan, want dat leek ons te voet wel goed te doen. Nou nee dus haha. Gelukkig scheen de zon en hadden we genoeg water bij.

5. 6 maart 2018 / 07:50

Wauw wat een mooie foto’s! Ik ben zelf niet naar Sintra geweest en als ik het zo zie heb ik daar wel een beetje spijt. Ik ben zelf een aantal jaar geleden naar Lissabon geweest dus ik ben heel erg benieuwd naar je verslag 🙂

6. 6 maart 2018 / 20:00

Wat een ongelooflijk uitzicht! En wat een klim, zeg! Ik geloof best dat dat zwaar is – en al helemaal als je je niet goed voelt!

7. 7 maart 2018 / 09:38

Ik zou mezelf hier ZO enorm kunnen uitleven met mijn camera, wat een fotogeniek plaatsje!