Oude blogs optimaliseren: dit is waarom!

Deze zomer ben ik bezig met een heel saai, maar belangrijk klusje: het opschonen van mijn blogs. Of zeg maar gerust klus, op mijn blog staan namelijk ruim 1000 artikelen online ;-). Veel artikelen zijn allang niet meer relevant. Denk aan reviews van producten die niet meer bestaan of informatie die niet meer klopt. Maar dit is niet de enige reden waarom het optimaliseren van oude blogs belangrijk is. In dit artikel lees je er alles over en vind je een handig stappenplan. Lees gauw verder als je benieuwd bent!

oude blogs optimaliseren

Oude blogs optimaliseren: dit is waarom

Als blogger focus je je natuurlijk liever op het schrijven van nieuwe content, maar het optimaliseren van je oude blogs is minstens zo belangrijk. Hieronder lees je waarom:

1. Je DA waarde verhogen

Als blogger is de term domein autoriteit je vast niet onbekend. Dit is de waarde die Google toekent aan je website. Hoe hoger je DA waarde is, hoe waardevoller Google jouw website vindt. Als blogger is dit ontzettend belangrijk, tenminste, als je net als ik je geld verdient met bloggen. Blogs met een hogere DA waarde zijn interessanter voor bedrijven, dus op deze manier zal je meer samenwerkingen binnenhalen. In dit artikel vind je 5 tips voor het verhogen van je domein autoriteit.

Sinds ik begin dit jaar ben begonnen met het optimaliseren van oude blogs, is de domein autoriteit van mijn website gestegen van 18 naar 26!

2. Je website sneller maken

Een van de hoofdredenen waarom ik ben begonnen met het optimaliseren van oude blogs, is om ruimte vrij te maken op mijn website. Sommige blogs hebben potentie en kan ik optimaliseren, maar er is ook een hoop wat gewoon weg kan. Natuurlijk is het wel belangrijk om te checken of de blog nog goed worden bekeken. In dat geval is het heel waardevol om ze te optimaliseren.

Door het verwijderen van oude blogs en de desbetreffende media, zal je website een stuk sneller worden! Ook dit draagt weer bij aan een goede positie in de zoekresultaten. Google houdt namelijk niet van trage websites en je bezoekers natuurlijk ook niet…

3. Inkomsten uit affiliate marketing vergroten

Toen ik net begon met bloggen, snapte ik de ballen van affiliate marketing. Inmiddels is dat wel anders. Ik heb een cursus affiliate marketing gevolgd en ik zit aangesloten bij diverse affiliate netwerken, waarvan LinkPizza mijn favoriet is. Hier zitten heel veel grote merken aangesloten, zoals Hunkemöller, Blokker, NA-KD en Ikea.

Maar, in mijn oude blogs staan weinig tot geen affiliate links. Terwijl sommige artikelen wel ontzettend goed worden gelezen en dagelijks nieuwe bezoekers trekken via Google en Pinterest. Super zonde dus, want aan deze blogposts kun je makkelijk geld verdienen door het plaatsen van relevante affiliate links.

Oude blogs optimaliseren: een stappenplan

Eerlijk is eerlijk, het opschonen van mijn blogs stond al een tijdje op de planning, maar ik zag er als een berg tegenop. Gelukkig is het echt goed behapbaar als je er een aantal uurtjes per week voor inplant. Je moet immers ergens beginnen ;-). Dit zijn de stappen die ik heb gevolgd voor het optimaliseren van oude blogs:

1. Bekijk of de blogs nog relevant zijn

Je wil écht niet weten wat voor ‘troep’ ik allemaal tegenkwam op mijn blog. Met alle respect voor mijn jongere zelf, maar ik blog natuurlijk alweer ruim 10 jaar. De meeste blogs zien er ook gewoon niet uit, met veel te kleine foto’s en geen kopteksten en alinea’s.

oude blogs optimaliseren

Anyway, afgezien van de vormgeving is het nog belangrijker om de blogs te checken op inhoud. Zo blogde ik vroeger veel over beauty en schreef ik een heleboel reviews over producten die nu helaas niet meer bestaan. Wordt de blog nog goed gelezen, dan zou je bijvoorbeeld kunnen doorlinken naar een product dat erop lijkt.

Maar in sommige gevallen is het niet meer te redden. Ga dus eens kritisch door je oude blogs en bekijk welke blogs nog potentie hebben en welke echt weg moeten. Let op: verwijder ze niet, maar verplaats ze eerst naar je concepten, zodat je ze kunt redirecten. Hierover later meer.

2. Voorzie de blogs van nieuwe informatie

In het meest gunstige geval heeft de blogpost nog potentie en hoef je maar een paar kleine aanpassingen te doen. Bekijk goed of alle informatie nog klopt en pas verouderde info aan.

Voeg relevante afiliate links toe

Zoals je eerder in dit artikel al kon lezen is je oude blogs optimaliseren erg belangrijk om je inkomsten uit affiliate marketing te vergroten. Check dus ook bij al je oude blogs of je er relevante affiliate links aan kunt toevoegen, bijvoorbeeld naar een product, vakantie (hotel) of een zakelijke dienst of cursus.

Verbeter de SEO

Toen ik in 2013 begon met bloggen, had ik geen kaas gegeten van SEO optimalisatie. Ook had ik weinig verstand van hoe je een blogpost zo opbouwt dat niet alleen je bezoeker, maar ook Google er blij van wordt. Check bij alle blogs of je een relevant zoekwoord hebt ingevuld en de meta-titel en beschrijving goed zijn ingevuld.

Zorg ook voor duidelijke kopteksten en kort je alinea’s waar nodig in. De WordPress plugin Yoast SEO helpt je bij het verbeteren van de SEO van je blogs.

3. Verwijder niet relevante en dode links

Wanneer je door je oude blogs gaat, zul je zien dat er een heleboel irrelevante links in staan. Deels dus bijvoorbeeld naar producten die niet meer bestaan, maar ook naar websites of andere blogs die niet meer bestaan. Dit is ontzettend slecht voor je SEO, dus deze links moet je zo snel mogelijk vervangen of verwijderen. De plugin ‘Broken Link Checker’ spoort gebroken links op, zodat je ze in een bulk kunt ontkoppelen.

Check ook of alle links die je plaatst openen in een nieuw tabblad, anders verlaten je bezoekers je website. Dat wil je natuurlijk niet! Zorg er ook voor dat de meeste uitgaande links no follow zijn. Wanneer je teveel do follow links naar andere websites plaatst, zal jouw domein autoriteit omlaag gaan. Google kent namelijk waarde toe aan deze links. Plaats alleen do follow links naar relevante websites met een hoge DA waarde.

4. Redirect oude blogs naar nieuwe content

Eerder in dit artikel vertelde ik al dat je oude blogs naar je concepten kunt verplaatsen, voordat je ze verwijdert. Zeker als je website al heel lang bestaat, staan er over het hele web linkjes naar jouw blogs. Een blogpost zomaar verwijderen is dus niet slim. Het is belangrijk om eerst een redirect in te stellen voor deze blog, zodat je bezoeker niet op een 404 Not Found-pagina uitkomt. Dit is namelijk ontzettend slecht voor je SEO score.

Simpel gezegd is redirecten dus het omleiden van oude blogs naar nieuwe content. Ook hier bestaan hele handige plugins voor, waar je onbeperkt omleidingen kunt instellen. Ik heb er nu al honderden. Het is wel veel werk, maar het werpt zeker zijn vruchten af!

5. Verwijder oude blogs

Wanneer je de blogs die je wil verwijderen hebt geredirect, kunnen ze, eindelijk maar toch, de prullenbak in ;-). Een heerlijk bevredigend gevoel, haha. Maar ik kan me ook voorstellen dat het een beetje pijn doet om blogs te verwijderen waar je bloed, zweet en tranen in hebt gestopt (bij wijze van). Daarom heb ik de blogs die ik nog wil bewaren opgeslagen in Google Docs. Het document is inmiddels al honderden pagina’s lang, zucht…

Besteed jij (genoeg) tijd aan het optimaliseren van oude blogs? Heb jij nog aanvullende tips?

Bewaar dit artikel via Pinterest:
oude blogs optimaliseren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge