MLBB #165 | Vijf dagen in mijn eentje naar Lissabon!

Hoi allemaal! Inmiddels is het alweer zes dagen geleden dat ik terug ben uit Lissabon, de tijd vliegt! Onlangs deelde ik op mijn blog een lijstje met dingen die ik graag wilde doen in Lissabon en ik kan alvast verklappen dat het aardig is gelukt. Deze maand komen er een aantal artikelen online over mijn ervaringen met alleen reizen, over mijn eerste keer Airbnb en natuurlijk over leuke hotspots in Lissabon. In deze ‘MLBB’ geef ik alvast een sneak peek! Ben je benieuwd wat ik allemaal heb gedaan (in mijn eentje) in Lissabon? Kijk gezellig mee!

Lissabon
Ik zag er eigenlijk helemaal niet tegenop om 5 dagen alleen in Lissabon door te brengen, alleen het vliegen vond ik heel vervelend. Afgelopen vrijdag schreef ik een artikel over mijn vliegangst, heb jij ‘m al gelezen? Ik was dan ook opgelucht dat ik weer met beide benen op de grond stond en daarna viel alle spanning direct van me af. Het scheelt ook dat ik al eerder in Lissabon ben geweest en ook bekend ben met het metrosysteem.

bairro alto
Google Maps is echt je beste vriend als je op reis bent, ik weet niet of ik zonder Google Maps in mijn eentje op reis zou durven :p. Volgens mijn maps was dit de kortste route naar mijn Airbnb, maar daar vertelde ‘ie niet bij dat het zo’n steile weg was! Het was echt even bikkelen met een veel te warme trui en met mijn gloednieuwe koffer over de hobbelige stenen, haha :p. Er reed overigens ook een trammetje, maar ik had geen zin om daar op te wachten.

Mijn Airbnb bevond zich middenin de wijk Bairro Alto, de oudste en de hoogst gelegen wijk van Lissabon. Onderweg werd ik getrakteerd op een prachtig uitzicht. Na het inchecken schoof ik een pizza naar binnen in een restaurant in de buurt en daarna ging ik lekker slapen.

Na een onrustige nacht (heb ik altijd na een vlucht), ging ik lekker ontbijten in het centrum. Gelukkig had ik de avond ervoor al ontdekt hoe ik het beste naar Baixa kon lopen, zodat ik Google Maps uit kon zetten en van de omgeving kon genieten.

airbnb
Het uitzicht van mijn Airbnb, middenin de stad!

bairro alto
Hoewel het volgens mijn weer app zou gaan regenen, kwam de zon door en was het nog best warm. Ik ging na het ontbijt even terug naar het appartement om mijn te warme trui te verruilen voor een luchtige blouse, zodat ik de dag goed kon beginnen. Onderweg kwam ik langs dit prachtige uitkijkpunt. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik dit hele stuk heb geklommen met mijn koffertje, haha :p. Bairro Alto ligt écht heel hoog!

belem
Twee jaar geleden ben ik ook in Lissabon geweest, toen lukte het helaas niet meer om de historische wijk Belém te bezoeken. Gelukkig had ik daar deze keer ruim de tijd voor!

Helaas sloeg het weer toch een beetje om, waardoor mijn luchtige blouse (wel met leren jas) toch iets te optimistisch was. Zul je altijd zien :p. Gelukkig was er genoeg moois te zien in Belém, waardoor ik mezelf warm kon houden met wandelen.

Na de hotspots van Belém te hebben gezien, was het tijd voor een break. Ik kocht drie Pasteis de Belém bij de beste bakkerij van Belém (er stond ook een enorme rij!) en ik kocht een cappuccino bij Starbucks.

Om de hoek van de bakkerij was een botanische tuin, waar ik op een bankje genoot van mijn lunch. Ik was eigenlijk niet van plan om hier lang te blijven, maar omdat de tuin echt enorm bleek te zijn, heb ik er ongeveer anderhalf uur rondgelopen. Na een tijdje begon ik het wel koud te krijgen en pakte ik de bus terug naar de stad.

baixa
Vervolgens stapte ik bij Cais do Sodré op de metro naar Baixa, want ik had zin om te shoppen! 😉

shoppen in Lissabon
Ik paste enorm veel kledingstukken bij Zara, Bershka, Mango, Stradivarius en Pull&Bear. Het was echt lang geleden dat ik ZO lang had gewinkeld, haha. Helaas viel het allemaal een beetje tegen en uiteindelijk kocht ik alleen deze top en een lange rok. De kleur van de top is in het echt trouwens heel mooi, ik zal deze week even een foto plaatsen op Instagram! ‘s Avonds haalde ik een salade bij de Food Market en deed ik boodschappen.

bairro alto
De volgende dag, zondag, was de slechtste dag. Het miezerde en het was ‘koud.’ Ik besloot een beetje rond te dwalen in mijn buurt en ‘s middags misschien een beetje te gaan werken.

Bij toeval liep ik zomaar langs deze toeristische attractie, waar ik twee jaar geleden ook was geweest.

Lissabon
Het begon steeds harder te regenen, dus dook ik snel een koffietentje in. Ik belandde bij Copenhagen Coffee Lab en dat was verrassend leuk! Ik vertel jullie er binnenkort meer over in een artikel.

alfama
Op de eerste dag had ik zoveel gelopen en gedaan, dat ik echt een beetje moe was. Toch vond ik het zonde om ‘niks’ te doen en dus besloot ik een ritje te maken met de befaamde tram 28. De vorige keer in Lissabon heb ik dit ook gedaan, maar nu besloot ik op een ander punt uit te stappen. Ik zag dat er heel veel mensen uitstapten bij dit uitkijkpunt, dus dat deed ik ook maar :p.

Kijk nou hoe schattig! Af en toe zag je ook al prachtige bloesembomen in bloei staan <3.

baixa
Ik begon het echt koud te krijgen en ik besloot rond 17.00 naar mijn Airbnb te gaan om te chillen en een beetje te werken. Onderweg haalde ik falafel en patat bij een dönertent in Baixa, daar had ik nou echt zin in :p. Overigens had ik nu ook een betere route gevonden naar mijn Airbnb, die minder steil was. Helaas wel druk en met hele smalle stoepjes, maar dan heb je wel een appartement middenin de stad! 🙂

cascais
Ik keek de hele trip al het meest uit naar maandag, want dan zou het eindelijk echt mooi weer zijn! Daarom had ik al besloten om die dag naar de badplaats Cascais te gaan, want daar was ik nog niet eerder geweest.

Het was nog nét geen 20 graden en dat was echt een heel fijn cadeautje. Ik heb urenlang in het zonnetje gezeten! Eerst op een terrasje, toen bij dit prachtige baaitje en daarna weer op een terras. Heerlijk!

Cascais is echt een leuk stadje. Het doet me qua sfeer echt een beetje denken aan het Gardameer in Italië! Lijkt het jullie leuk als ik een uitgebreid artikel schrijf over Cascais?

cais do Sodré
‘s Avonds pakte ik de trein terug naar Cais do Sodré, waar ik werd getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Ik ging wederom naar de Food Market om eten te halen, sushi dit keer, waarna ik weer terugging naar mijn appartement.

padaria
Dinsdag was alweer mijn laatste dag. Gelukkig zou er pas ‘s avonds een nieuwe gast komen, dus ik kon mijn koffer gewoon laten staan in mijn kamer. ‘s Ochtends ging ik nog een keer buiten de deur ontbijten. Dit heb ik niet iedere dag gedaan, want de ontbijtjes in Lissabon zijn echt enorm zoet, haha. Overigens heb ik snel last van een te lage bloedsuiker en dan is een suikerrijk ontbijtje niet de beste keus :p. En op lege maag een stuk wandelen ook niet, dus daar hield ik wel rekening mee.

Helaas regende het die ochtend, dus ik heb lekker lang over mijn ontbijt gedaan. Ook zo grappig om te zien hoe al die Portugezen winterjassen dragen en mega grote paraplu’s bij zich hebben, ook wanneer het slechts een beetje miezert. Ik ben namelijk precies zo – ik laat me echt niet natregenen :p.

Lissabon
Gelukkig klaarde het al snel op en besloot ik een voor mij nieuwe buurt te ontdekken, namelijk Principal Real. Onderweg kwam ik langs een prachtig park, het was er echt zo mooi! In het midden was ook een schattig tuinhuis waar je kon lunchen.

Onderweg zag ik een heleboel prachtige huizen en schattige balkonnetjes. Ik ben echt dol op Portugese tegeltjes!

Na een lange wandeling kwam ik weer uit bij Cais do Sodré, echt hoe vaak ik daar wel niet ben geweest in vijf dagen… :p. Ik besloot door te lopen naar het centrum, waar ik even neerstreek bij een kiosk. Ik had het echt veel te heet in mijn dikke trui, want het was inmiddels 20 graden en super zonnig :p. Gelukkig koel ik altijd vrij snel af en stond er ook wel een lekker fris windje.

Lissabon
Ik besloot nog even verder te lopen naar de heuvelachtige wijk Alfama. Onderweg zag ik deze sinaasappelbomen. Ik weet niet waarom, maar ik vind dit soort bomen altijd enorm bijzonder. Ik word er op de een of andere manier heel vrolijk van, haha :D.

Na deze laatste wandeling ging ik terug naar mijn appartement om mijn koffer te halen. Ik stak dit drukke kruispunt bij Baixa nog een laatste keer over en toen was het echt tijd om naar het vliegveld te gaan… Ik kan nu al niet wachten om weer terug te gaan naar Lissabon <3

De komende tijd komen er wat artikelen online over mijn eerste solo trip naar Lissabon (tips/hotspots etc). Wat zou jij graag willen lezen op mijn blog? Ik ben heel benieuwd!

Ben jij weleens in Lissabon geweest?

13 Reacties

1. 9 maart 2020 / 08:05

Wat een heerlijke trip heb je gehad zo te lezen! Sommige plekken herken ik nog van mijn uitstapje naar Lissabon een 2,5 jaar geleden, maar er staan ook heel veel nieuwe plekken tussen die ik nog niet kende, zoals die botanische tuin. Nu krijg ik echt zin om weer eens die kant op te gaan 🙂 Heel tof dat je deze stedentrip in je eentje hebt gemaakt!
    Romy onlangs geplaatst…Outfit | Een tweedehands trui & een gloednieuwe tasMy Profile

2. 10 maart 2020 / 07:00

Wauw wat heb je mooie foto’s gemaakt zeg!! Dit jaar ga ik nog op vakantie in eigen land hoewel ik nog niet weet waarheen (volgend jaar begint mijn studie, dus ik spaar het geld nog even op), maar ik wil heel graag de wereld ontdekken en met jouw foto’s wil ik toch eigenlijk ook wel naar Lissabon 🙂
    Anne’s plek onlangs geplaatst…Wonderbaarlijk week 10My Profile

3. 10 maart 2020 / 11:55

Hoe fijn dat je midden in de stad zat! Belém ziet er inderdaad wel uit alsof het een bezoekje waard is. Prachtig, zulke oude gebouwen.
    Oh, toen ik eind vorig jaar alleen naar Parijs geweest ben, scheelde het ook wel dat ik onder andere al wist hoe de metro werkt en waar er leuke bars zijn. Gaf me toch iets meer zekerheid. 🙂
    Jessica J. onlangs geplaatst…MSL #28 • Wazig Den Haag en verdwaald in de UndergroundMy Profile

4. 12 maart 2020 / 11:14

Ik heb het eerder geloof ik ook al gezegd, maar ik vind het echt zó stoer dat je dit in je eentje doet! En al helemaal terwijl je vliegangst hebt. Echt een topper ben je! En wat een leuke dingen heb je gezien en gedaan!
    Giovanna Jansen onlangs geplaatst…Geef je schrijffantasie een boost | 5 tipsMy Profile

5. 25 maart 2020 / 09:16

Leuk artikel en wat stoer dat je helemaal alleen bent gegaan! Een artikel over Cascais lijkt me leuk trouwens, ik ben daar een paar jaar terug ook geweest. Je kunt gratis fietsen huren en heel mooi langs de kust fietsen. Wel vroeg zijn, want het is een populaire activiteit!
    Marlies onlangs geplaatst…De weken voordat de scholen sloten…My Profile