De Instagram strategie die wél werkt – maar niet voor mij

Hoi allemaal! Ik heb lang nagedacht over een duidelijke en pakkende titel voor dit artikel, maar wanneer je verder leest zal het je allemaal duidelijk worden. Scrollen jullie ook weleens door je Instagram feed en vraag je je af hoe iedereen zo snel lijkt te groeien, maar jij niet? Natuurlijk kan het ook zijn dat je hier geen waarde aan hecht, maar eerlijk is eerlijk, het is vast weleens door je hoofd geschoten. Vandaag doe ik een boekje open over de Instagram strategie die wel werkt, en vertel ik ook waarom deze manier niet werkt voor mij. Lees gauw verder!

instagram strategie

Mijn Instagram – mini storytime

Sinds midden 2017, na mijn afstuderen, kreeg ik pas echt lol in Instagram (@annajirina). Ik had er ineens de tijd voor en ik vond het ook oprecht leuk om foto’s te maken! Zo postte ik niet meer alleen flatlays of blog gerelateerde foto’s, maar ook outfit foto’s. Foto’s die ik puur en alleen maakte voor Instagram. Ik maakte vooral graag foto’s op reis, natuurlijk is dit ook heel leuk voor jezelf om terug te zien. In de lente van 2018 merkte ik dat mijn account echt hard groeide. In 2017 had ik rond de 1000 volgers en in 2018 zo’n 2400. Het was verslavend.

De lente is ook het perfecte moment om foto’s te maken – de bomen staan in bloei en er zijn prachtige tulpenvelden waar je foto’s kunt maken! Ik was veel bezig met Instagram, maar het ging goed en dat motiveerde me heel erg om nog meer mijn best te doen. Totdat er een keerpunt kwam.

Mijn volgersaantal groeide tegen het einde van de zomer tot zo’n 4000 volgers, maar het leek wel alsof niemand mijn foto’s meer zag. (Wat ook klopte, gezien het vernieuwde algoritme van Instagram. Ik was niet de enige die hier last van had). Hoewel ik in de zomer meestal 600/700 likes per foto kreeg, waren dat er nu 400, en in de herfstmaanden daalde het zelfs tot 300 (met moeite). Van de ene kant voelde ik me heel suf omdat ik er zo’n punt van maakte, maar eigenlijk is het juist heel logisch! Mijn Instagram was uitgegroeid tot een grote hobby. Instagram draait natuurlijk vooral om het delen van mooie foto’s en de interactie met je volgers. Mijn favoriete accounts kwamen ook niet meer in mijn feed voorbij, dus kon ik me goed voorstellen dat anderen dat andersom ook bij mij hadden…

Instagram consult bedrijven

Alsof het zo had moeten zijn, kreeg ik opeens een berichtje in mijn DM over een Instagram consult. Misschien zijn jullie er al bekend mee, maar ik zal het even kort uitleggen. Deze persoon/bedrijf benadert Instagrammers om hun account meer te laten groeien, uiteraard in ruil voor een geldbedrag. Het gaat hier overigens niet om grote bedragen, maar het is wel bizar. Ook mijn vriendinnetje Inge was door hen benaderd. Onze Instagram accounts zaten op dat moment allebei in een dip (toeval?) en samen hebben we veel gepraat over de zogenoemde consults.

Het schijnt te gaan om echte volgers, die echt actief gaan zijn op jouw account (dus liken en reageren). Deze volgers worden gegenereerd door een volgstrategie (dit bedrijf heeft namelijk ook jouw wachtwoord en beheert als het ware jouw account). Op dat moment had ik net de documentaire ‘Follow Me’ gekeken, over nep-volgers op Instagram (aanrader!). Ik kon dus niet geloven dat de strategie écht zou werken en samen met Inge ging ik op onderzoek uit.

De Instagram strategie

Na lang beraad hadden we een aantal opvallende dingen ontdekt bij de zogenoemde Instagram consults. Zo leek het alsof het dé truc was om veel mensen te volgen (als in, echt veel, tussen de 2000 en 4000) en vervolgens te ontvolgen. Ah, de simpele, maar nasty truc ;-). Eigenlijk is het ook wel heel logisch. Behalve het gebruik van hashtags en het toevoegen van een locatie is volgen/ontvolgen de makkelijkste manier om je account zichtbaar te maken. Hoe vaak ontdek je zelf een nieuw account, doordat diegene jou is gaan volgen? Precies. Daarnaast is het belangrijk om mensen te volgen die dezelfde interesses hebben als jij, zodat ze je sneller zullen terugvolgen. Deze mensen kun je vinden door het zoeken op hashtags, zoals #ootdnl of #dutchblogger als je op zoek bent naar (mode) accounts van Nederlandse bloggers.

Vergeet vooral niet dat je actief moet zijn! Instagram zou het liefst hebben dat je constant online bent op het platform, je beloning is dat je foto’s bovenaan in iemands feed verschijnen. Daarnaast zullen ook accounts met veel nieuwe volgers sneller verschijnen, omdat Instagram denkt dat deze interessant zijn (ook heel logisch). Veel mensen volgen, het liefst iedere dag een foto plaatsen, veel reageren en liken bij andermans foto’s en het zoeken op hashtags om nieuwe accounts te ontdekken. Oh, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de zogenoemde Instagram comment pods (groepen waar je binnen 24 uur op de nieuwe foto van de groepsleden moet reageren om zo je ‘engagement’ te verhogen). Je hebt er goddomme een dagtaak aan.

Ik wil dit niet meer

Eerlijk? Onze ‘zelfbedachte’ Instagram strategie werkte wel, maar werd ik er gelukkig van? Nee. Na een lange werkdag weer dat verplichte Instagram rondje, shooten in de kou omdat ik geen nieuwe foto’s meer had, de stress die ik voelde als er weer een foto online ging en me afvroeg of deze foto het wel ‘goed’ zou doen… Zo rond de Kerst was ik er he-le-maal klaar mee. Al snap ik best dat het voor andere mensen goed vol te houden is, wanneer Instagram bijvoorbeeld je grootste hobby is, of wanneer je er geld mee verdient en het gewoon héél leuk vindt. Al eerder schreef ik een artikel over waarom ik bloggen leuker vind dan Instagram en daar sta ik nog steeds volledig achter.

Voor mij werkt het niet (meer). Mijn bedrijf en mijn blog zijn mijn allergrootste hobby’s, waar ik mijn kostbare tijd liever aan spendeer. Daarnaast heb ik nóg een Instagram account, namelijk mijn bedrijfspagina (@studioannajirina). Hier wil ik het komende jaar actiever op gaan zijn. Het grote verschil met mijn persoonlijke account is dat ik dit meer zie als experiment. Het hoeft niet allemaal perfect te gaan en daarnaast kan ik me hier helemaal uitleven. Mijn bedrijf is mijn creatieve uitlaatklep en mijn bedrijfspagina daarom ook. Zo deel ik niet alleen foto’s van producten van mijn webshop, maar ook flatlays, logo’s die ik heb ontworpen, ansichtkaarten, waterverf creaties en inspiratie. Dat wil ik dit jaar meer gaan doen. Omdat Instagram leuk moet zijn, wat ooit, voor deze hele Instagram-gekte, de bedoeling was…

Maak jij gebruik van een Instagram strategie? Wat is jouw mening hierover?

Bewaar dit artikel via Pinterest:
instagram strategie

15 Reacties

  1. 11 januari 2019 / 07:43

    Wauw, wat een goed en oprecht stuk! En wat mooi dat je hebt besloten om de Instagram-gekte los te laten en je minder druk te maken over volgersaantallen en over het altijd de perfecte foto klaar hebben en op iedereen reageren. Complimenten! <3
    Ik moet zeggen dat ik me de afgelopen tijd ook vaak heb afgevraagd waarom anderen zo veel harder groeien dan ik. Pas sinds kort besef ik dat veel populaire accounts waarschijnlijk in comment pods zitten, superveel tijd in Instagram steken of aan volgen-ontvolgen doen. Ik heb zelf niet de tijd om zo veel tijd aan Instagram te besteden en heb het allemaal maar losgelaten. Ik heb liever dat ik mijn ding doe en dan maar wat minder volgers, maar wel oprechte volgers heb 🙂
    Romy onlangs geplaatst…10 leuke uitjes in Noord-Holland op mijn 2019 bucketlistMy Profile

  2. 11 januari 2019 / 08:05

    Ik vind het echt heel jammer dat het allemaal één grote show geworden is. Ik heb een persoonlijk Instagram account waar ik maar 800 volgers heb en alleen post als ik op reis ben. Toen ik foto’s van New York postte ging ik ineens naar 1000. Want New York is hip uiteraard. Ondertussen ben ik die volgers alweer kwijt, omdat ik even niks post.

    Daarnaast heb ik een bookstagram account als hobby. Daar heb ik nu 1900 volgers, maar die zijn gelukkig wel oprecht. Maar ik merk wel dat het erg zwaar is en dat je echt bijna 24/7 bezig moet zijn om er iets van te maken. Daar heb ik ook ech tgeen zin in. Heel mooi artikel!

  3. 11 januari 2019 / 08:30

    Ik beken dat ik me niet zo druk maak over Instagram. Eerlijk gezegd zie je dat ook wel aan m’n volgersaantal, haha. De enige ‘strategie’ die ik gebruik, zijn hashtags. Verder probeer ik wel elke dag te posten, maar in de praktijk is het eerder twee à drie keer per week. Van dat hele volgen-ontvolgen en zéker van pods krijg ik de kriebels. Sure, je volgt echte mensen en je krijgt likes en reacties van echte mensen, maar het is zó fake. Dan heb ik veel liever amper likes en reacties van mensen die echt iets willen zeggen en niet gewoon reageren omdat het moet.
    Mijn complimenten dat je zo eerlijk bent. Ik ben blij te lezen dat je je niet meer zo op die cijfertjes focust en er terug meer plezier aan wil beleven.
    Jessica J. onlangs geplaatst…Review • Lush Once Upon a Time BodylotionMy Profile

  4. 11 januari 2019 / 09:46

    Heel herkenbaar dit! Ik zit al een half jaar vast op 350 volgers maar heb eerlijk gezegd soms de puf er niet voor om iedere dag er voor te gaan zitten! Dan doe ik het ook maar niet 😉 Kwaliteit boven kwantiteit! Liefs
    Anna onlangs geplaatst…Goals for 2019! + Printable!My Profile

  5. 11 januari 2019 / 13:52

    Volgen en ontvolgen lijkt altijd goed te werken, maar is verschrikkelijk slecht voor je engagement. Je krijgt geen volgers die je daadwerkelijk leuk vinden op die manier, en deze zullen dus ook nooit interactie met je foto’s aangaan.

    Daarnaast voelen die volgers die het door hebben zich beduvelt. En is er een veel kleinere kans dat zij met oprechte interesse jou ooit nog zullen gaan volgen.

    Actief zijn en kwaliteit content plaatsen werkt uiteindelijk het beste.

  6. 11 januari 2019 / 20:55

    Wat tof dat je er een artikel over hebt geschreven! Ik ben (gelukkig) nooit zo heeel erg bezig geweest met Instagram en heb dat er ook echt niet voor over. Wel super jammer dat oprechtheid niet meer belangrijk is maar het alleen maar gaat om de engagement 🙁
    Marjoleine onlangs geplaatst…Short tip | Letterbord van ActionMy Profile

  7. 12 januari 2019 / 12:03

    Wat een verfrissend artikel over dit onderwerp! Ik heb zelf helemaal niet veel volgers op instragram, maar kan me voorstellen dat je er echt een dagtaak aan hebt om dat algoritme maar te kunnen “verslaan”. Geeft vast een hoop rust om dat los te laten 🙂

  8. 12 januari 2019 / 15:01

    Herkenbaar! Stapelgek word ik er van. Post je foto’s van een plek booming (inderdaad: New York doet het fantastisch!) dan word je plots gevolgd door veel mensen, om een week daarna weer ontvolgd te worden. Ik ben er klaar mee en heb me voorgenomen om alleen voor m’n plezier te posten en me niet teveel aan te trekken van het aantal likes… Dan maar wat minder volgers.

  9. 12 januari 2019 / 16:33

    Dit is precies waarom ik Instagram minder leuk vind nu. Het maakt mij niet echt uit dat ik veel minder likes heb, maar ik vind dat volg-ontvolg spelletje zo irritant. Soms zijn het wel mensen die mij al wel 5 keer hebben gevolgd. Reden voor mij om hier niet aan mee te doen.

  10. 13 januari 2019 / 06:33

    Ik heb precies hetzelfde! Voor mij is mijn blog het belangrijkste, dus daar focus ik me op. Via Instagram klikt bijna niemand door naar mijn blog, dus waarom zou ik daar zoveel tijd aan besteden? Ik heb ook flink opgeruimd op mijn account en heb veel mensen ontvolgd. Daardoor ben ik ook 400 volgers kwijtgeraakt, maar dat maakt me niet uit. Een stuk minder stress en nu zie ik alleen nog maar foto’s van mensen die ik ken of echt leuk vindt om te volgen.

  11. 13 januari 2019 / 16:02

    Wat een interessant artikel! Ik wist helemaal niets over deze methode. Ik vind het zo jammer dat de nadruk lijkt te liggen op ‘meer volgers krijgen’, ‘groeien’ en ‘influencer worden’ en dat Instagram zoveel tijd moet kosten en bijna een fulltimebaan in plaats van een hobby moet zijn. Ik baal er soms ook van dat ik ‘maar’ 300 volgers heb (ik kan dus ook zeker jaloers zijn op jouw 300 likes die jij maar zo matig vond!) maar ik heb ergens gelezen dat goed instagrammen niet gaat om de hoeveelheid volgers, maar om de juiste volgers. Je kunt beter dan maar 300 volgers hebben die echt zijn en die echt geïnteresseerd in je zijn, dan 3000 gekochte volgers of lege accounts. Zolang jij maar doet waar je je goed bij voelt moet je het gewoon zo lekker blijven doen, dan komen de juiste volgers vanzelf! 🙂

  12. 29 januari 2019 / 22:07

    Oh God ja, de volg en ontvolg tactiek. Ik vind dat echt verschrikkelijk. Net als heel veel foto’s van iemand liken (zonder de foto’s te bekijken gok ik zo) maar diegene niet volgen. Het is allemaal zo nep op Instagram, erg jammer. Dat nieuwe algoritme is ook echt ver-schrik-ke-lijk. Ik probeer er niet teveel mee bezig te zijn, maar ik word vaak getriggered door andere accounts die meer moeite doen/volgers hebben/veel reacties. Ik moet dat gewoon naast me neerleggen! Het wordt zowat een obsessie!

  13. 31 januari 2019 / 10:27

    We zijn soort van een beetje verplicht om aan deze onzin mee te doen, ook ik ben er een beetje schuldig aan. Heb getest als ik het niet doe dat ik dan veel minder opval en dat niemand dan ook mijn blog ziet omdat er veel minder op mijn insta gekeken word.

    Dus ondanks dat ik er een beetje aan mee doe beperk ik het wel erg en doe ik het op een manier dat ik zo weinig mogelijk irritatie opwek.

    Het algoritme heeft gewoon zoveel verpest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge